FF:AEB_53 Pravěké umění Evropy - Informace o předmětu
AEB_53 Pravěké umění Evropy
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 T227
- Předpoklady
- - základní orientace v pravěké chronologii a metodologii práce s prameny
- zájem o problematiku
- zájem o virtuální formy vzdělávání
- schopnost rozlišit objektivní a neobjektivní interpretace - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Archeologie (program FF, B-AE) (2)
- Archeologie (program FF, B-GE)
- Archeologie (program FF, B-HI) (2)
- Archeologie (program FF, B-HS)
- Archeologie (program FF, N-AE) (2)
- Archeologie (program FF, N-GE)
- Archeologie (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Přednáška je zaměřena na moderní studium výtvarných projevů pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy.
Důraz je kladen na
- osvojení metodologie práce s výtvarnými prameny (materiály, techniky, výtvarné parametry)
- kritické posuzování pramenů
- interpretace postavené na analýze, nikoli na dojmech a převzatých tvrzeních
- přehled o současných centrech výzkumu, významných týmech a projektech
- znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku - Osnova
- 1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence.
- 2. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy.
- 3. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. Tématika západoevropského okruhu,hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor.
- 4. Paleolitické umění III: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie.
- 5. Paleolitické umění IV: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor.
- 6. Paleolitické umění V: analýza, interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.).
- 7. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu (azilien, romanillien, arte lineal geométrico) a mezolitu (Skandinávie, Lepenski Vir), úvod k tzv. levantinskému umění.
- 8. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění.
- 9. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace.
- 10. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. Rozbor výtvarných projevů schematizovaného a megalitického okruhu.
- 11. Holocénní umění V: Rozbor výtvarných projevů na stélách a v petroglyfech v Evropě.
- 12. Holocénní umění VI: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
- Literatura
- studijní zdroje přímo v kurzu/furher reading directly in course
- Výukové metody
- KURZ JE PLNĚ E-LEARNINGOVÝ
Kurz obsahuje 12 e-learningových lekcí.
Postup kurzem je individuální; je možné studovat intenzivněji a kratší dobu.
Každá lekce obsahuje výukové texty s bohatými obrazovými demonstracemi, režimy procvičování rozboru a znalectví, studijní materiály a odpovědník.
V kurzu jsou nastaveny bonusové materiály pro studenty s výbornými výsledky a pro studenty, kteří splní i nepovinné části kurzu.
Předpokládá se aktivní práce s cizojazyčnými zdroji. - Metody hodnocení
- Základem hodnocení je
- solidní výsledek ve všech 12 odpovědnících
- kvalitní rešerše cizojazyčného článku
- 10 příspěvků do společného terminologického slovníku kurzu - Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/category.php?id=99
zápis do e-learningového kurzu je automatický
je nastaven na 18. února 2013 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/AEB_53