FF:ISKB49 Digitální kurátorství - Informace o předmětu
ISKB49 Digitální kurátorství
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Michal Konečný (přednášející)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Novotná (pomocník) - Garance
- PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 G02
- Předpoklady
- Přihlášení není podmíněno absolvováním jiného předmětu. Doporučené je absolvovat předmět ISKB48 Uchovávání kulturního dědictví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-ISK_) (5)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu studenti chápou a dokáží vysvětlit, co je to digitální kurátorství a jaké jsou hlavní principy kurátorského přístupu k dlouhodobé ochraně digitálních informací. Znají důležité standardy, terminologii a nástroje používané digitálními kurátory. Chápou význam plánování a organizace činností spojených s dlouhodobým uchováváním dat a dokumentů. Dokáží nabyté znalosti rozvíjet a prohlubovat formou samostudia a aplikovat při řešení jednoduchých úkolů souvisejících s dlouhodobým uchováváním.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit podstatu kurátorského přístupu k dlouhodobé ochraně digitálních informací
- používat příslušnou odbornou terminologii
- vybírat a posuzovat obsahu dokumentů
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly různých formátů a datových struktur
- sledovat změny formátů a technologií, zajistit převod jednotlivých formátů
- spravovat, řídit a plánovat digitální archiv
- navrhnout strategii dlouhodobého uchovávání
- orientovat se v obsahu metadatových souborů
- samostatně pracovat se softwarovými nástroji
- plánovat a řídit digitální archiv
- zajistit bezpečnost a zpřístupnit informace z digitáílních archivů
- identifikovat stakeholdery v různých typech institucí a navrhnout vhodnou formu komunikace s určenou komunitou a stakeholdery - Osnova
- 1. Principy kurátorského přístupu k dlouhodobé ochraně digitálních informací
- 2. OAIS a digitální archivy
- 3. Digitální objekty a jejich vlastnosti
- 4. Strategie dlouhodobé ochrany digitálních informací
- 5. Standardy pro dlouhodobé uchovávání
- 6. Nástroje dlouhodobého uchovávání
- 7. Cvičení s nástroji používanými při dlouhodobém uchovávání
- 8. Příjem, správa a zpřístupnění dat
- 9. Role osvěty a komunikace při prosazování politik dlouhodobé ochrany
- 10. Plánování digitálního archivu
- 11. Řízení a správa digitálního archivu
- 12. Cvičení – změna způsobu dlouhodobého uchovávání ve fiktivní instituci
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŠEK, Miroslav. 2004. Digitální knihovny - teorie a praxe. Národní knihovna: knihovnická revue. Praha: Národní knihovna ČR, 15(4): 233-254. ISSN 1214-0678. Dostupné také z: http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0404/0404233.html
- DCC Curation Lifecycle Model. 2015. DCC: because good research needs good data [online]. Digital Curation Centre [cit. 2015-11-03]. Dostupné z: http://www.dcc.ac.uk/resources/curation-lifecyclemodel
- HUTAŘ, Jan a Marek MELICHAR. 2013. České paměťové instituce a digitální data – historický exkurz, současný stav a předpokládaný vývoj I. Duha [online]. 2015-11-21, 27(4) [cit. 2015-11-21]. ISSN 1804-4255.
- LAVOIE, Brian F. a Marek MELICHAR (překl.). 2015. Úvod do referenčního modelu otevřeného archivačního informačního systému (OAIS). Výstup projektu LTP-Pilot. Brno. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/0BzOLuOh094X8ejZ0NHVOY3VuOTg/
- doporučená literatura
- LIBRARY OF CONGRESS. Why Digital Preservation is Important for Everyone. In: YouTube [online]. 2010 [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=qEmmeFFafUs
- GIARETTA, David. 2008. DCC Approach to Digital Curation. DCC Development [online]. 2008-07-14 [cit. 2015-11-04]. Dostupné z: http://web.archive.org/web/20110831160215/http://twiki.dcc.rl.ac.uk/bin/view/OLD/DCCApproachToCuration
- WHYTE, Angus. Five steps to decide what data to keep. DCC: because good research needs good data [online]. Edinbourgh: Digital Curation Centre, 2014-10-31 [cit. 2015-11-25].
- UPWARD, Frank. 1996. Structuring the Records Continuum - Part One: Postcustodial principles and properties. Archives and Manuscripts. Canberra: Library Association of Australia, 24(2).
- Understanding metadata. 2004. Bethesda: NISO Press. Dostupné také z: http://www.niso.org/publications/press/Understanding- Metadata.pdf
- DRAMBORA interactive: Digital Repository Audit Method Based on Risk Assessment [online]. Digital Curation Centre a Digital Preservation Coalition, 2015-08-01 [cit. 2015-11-25]. Dostupné z: http://www.repositoryaudit.eu/
- BEAGRIE, Neil. 2006. Digital Curation for Science, Digital Libraries, and Individuals. International Journal of Digital Curation. Edinburgh: Digital Curation Centre, 1(1): 3-16. DOI: 10.2218/ijdc.v1i1.2. ISSN 1746-8256. Dostupné také z: http://ijdc.net/i
- ROSENTHAL, Colin, Asger BLEKINGE-RASMUSSEN a Jan HUTAŘ. 2009. Průvodce plánem důvěryhodného digitálního repozitáře (PLATTER). 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 51 s. ISBN 9788070505694.
- Reference Model for an Open Archival Information System (OAIS). 2012. Issue 2. Washington, DC: The Consultative Committee for Space Data Systems.
- Sustainability of Digital Formats: Planning for Library of Congress Collections. National Digital Information Infrastructure and Preservation Program [online]. Library of Congress [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: http://www.digitalpreservation.gov/formats/
- FOJTŮ, Andrea. Strategie, návrh, řízení a administrace rozsáhlých digitálních knihoven a archivů. [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-11- 25]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/103016/.
- LAVOIE, Brian a Lorcan DEMPSEY. 2004. Thirteen Ways of Looking at..Digital Preservation. D-Lib Magazine. OCLC Online Computer Library Center, 10(7/8). ISSN 1082-9873. Dostupné také z: http://www.dlib.org/dlib/july04/lavoie/07lavoie.html
- DAY, Michael, Seamus ROSS (ed.) a Michael DAY (ed.). 2005. Digital Curation Manual: Metadata. Version 1.1. Edinbourgh: Digital Curation Centre. ISSN 1747-1524.
- WHYTE, Angus a Andrew WILSON. How to Appraise and Select Research Data for Curation.. DCC: because good research needs good data [online]. Edinbourgh: Digital Curation Centre, 2010-10-25 [cit. 2015-11-25].
- HIGGINS, Sarah. 2011. Digital Curation: The Emergence of a New Discipline. International Journal of Digital Curation. Edinburgh: Digital Curation Centre, 6(2): 78-88. DOI: 10.2218/ijdc.v6i2.191. ISSN 1746-8256. Dostupné také z: http://ijdc.net/index. php
- What is digital curation? 2015. DCC: Because good research needs good data [online]. Edinbourgh: Digital Curation Centre [cit. 2015- 11-04]. Dostupné z: http://www.dcc.ac.uk/digital-curation/whatdigital- curation
- HOCKX-YU, Helen a Gareth KNIGHT. 2008. What to Preserve?: Significant Properties of Digital Objects. International Journal of Digital Curation. Edinbourgh: Digital Curation Centre, 3(1): 141-153. DOI: 10.2218/ijdc.v3i1.49. ISSN 1746-8256.
- Výukové metody
- Obsah učiva je rozdělen do deseti částí, jejichž výuka bude probíhat formou přednášek s prvky projektové výuky – studenti budou v průběhu semestru plnit dílčí úkoly na individuálních projektech a výsledky své práce průběžně prezentovat. Na každou přednášku navazuje cvičení. Během cvičení si studenti v praxi
vyzkouší postupy dlouhodobé ochrany:
- plánování repozitáře s pomocí nástroje PLATO;
- práce v komplexním LTP systému Archivematica;
- práce s repozitářem dSpace;
- audit repozitáře v nástroji DRAMBORA interactive
V harmonogramu předmětu jsou začleněny dvě praktické lekce – první zaměřená na individuální práci s vybranými softwarovými nástroji a druhá ve formě workshopu. - Metody hodnocení
- Předmět je zakončen kolokviem. Výsledná klasifikace se stává z hodnocení úkolů průběžně zadávaných během semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/ISKB49