FF:VH_332 Dětský repertoár - Informace o předmětu
VH_332 Dětský repertoár v interdisciplinární perspektivě a muzikologické praxi
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michaela Běhanová (cvičící)
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tatiana Škapcová, DiS.art., Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 3. 10:00–13:40 N21, Pá 15. 3. 10:00–13:40 N21, Pá 22. 3. 10:00–13:40 N21, Pá 12. 4. 10:00–13:40 N21, Pá 10. 5. 10:00–13:40 N21
- Předpoklady
- Předmět je otevřen zájemcům o problematiku všech pokročilostí, oborových zaměření, dispozic i individuálních zájmů.
Nejsou vyžadovány žádné zvláštní předpoklady, či znalosti.
Hudební zkušenosti studenta nebudou žádným způsobem přezkoumávány ani nijak testovány. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (3)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Osnova
- 1. ÚVOD
- Organizační informace, požadavky k ukončení
- Studijní materiály, zdroje a literatura
- Zákl. užívaná terminologie
- Dětský repertoár - vymezení; intersicisplinární přístupy a souvislosti
- Praktické aplikace a využití studovaných poznatků - příklady
- Metodologická specifika tématu
- 2. ONTOGENETICKÉ (vývojové), ANTROPOLOGICKÉ a PŘÍRODOVĚDNÉ POHLEDY na hudbu v dětském věku
- Hudba v prenatálním a raném období
- Fyziologické aspekty hudby; hudba ve vývoji dítěte
- Hudba v těhotenství
- Hudební projevy raného věku, bonding a raná komunikace
- Hudební kognice v dětském věku, hudební vnímání a jejich proměny
- Hudebně-psychologické souvislosti; hudba, jazyk a řeč
- Přirozené hudební aktivity dítěte
- Význam hudby pro životní svět dítěte, vliv na psycho-sociální a spirituální rozvoj
- 3. HUDEBNOST DÍTĚTE A JEJÍ TEORIE
- Historické a funkční souvislosti tématu
- Hudební dispozice dítěte, diagnostika hudebních dispozic a schopností dítěte
- Procesy formování, rozvoje, a kultivace hudebnosti
- Modely podpory hudebnosti - hudebně pedagogické přístupy
- Vliv prostředí na hudebnost dětí a mládeže
- 4. HUDBA V DĚTSKÉ SKUPINĚ
- Přirozený výskyt hudby v dětském kolektivu, její typy, znaky a funkce
- Dětský folklor
- Hudebně pedagogické, sociologické, etnomuzikologické a psycho-sociální souvislosti
- Dětské hudební soubory
- Soustavy hudebního vzdělávání
- Mimoevropské kultury a dětský repertoár
- 5. HUDEBNÍ REPERTOÁR PRO DĚTI - MUZIKOLOGICKÉ A HUDEBNÍ DIMENZE
- Typologie repertoáru
- Systematický pohled na hud. reperotár pro děti
- Základní hud. charakteristiky dětského repertoáru z pohledu hudebních dispozic, schopnosti a dovednosti dětí v různých věkových kategoriích
- Náročnost repertoáru a uměleckost dětského hud. projevu
- Kategorizace, a oblasti hud. repertoáru pro děti
- Artificiální tvorba pro děti
- Dětská opera
- Dětské hudební nástroje
- Specifický instrumentář hudebně-pedagogických škol a koncepcí
- Inovace dětského hudebního repertoáru
- 6. HUDEBNĚ-PEDAGOGICKÉ SOUVISLOSTI dětského hudebního repertoáru
- Hudební výukové programy pro děti
- Typologie přístupů, diagnostika a volba výukové strategie při práci s jednotlivcem i se skupinou
- Modely a školy rozvoje hudebních schopností dítěte - praktický pohled
- Případové studie
- 7. TERAPEUTICKÉ PŮSOBENÍ HUDBY a JEHO VYUŽITÍ při práci s dětským posluchačem/klientem
- Arteterapie a dětský hudební repertoár
- Etické a bezpečnostní aspekty terapie
- Cíle terapie a terapeutického využití hudby
- Muzikoterapie - směry, školy, přístupy
- Kvality a vlastnosti hudby využívané v terapii
- Případové studie:
- - dítě se specifickými vzdělávacími potřebami
- - dítě s postižením
- - dítě se zdr. handicapem
- - dítě se soc. handicapem
- - další specifické skupiny klientů (dítě s psych. onemocněním, dítě se závažným onemocněním a dítě dlouhodobě nemocné, dítě po traumatickém zážitku, dítě s poruchou komunikačních schopností, dítě s vadou řeči...)
- - rodinná terapie
- Krizová intervence
- Integrativní a inkluzivní hudební pedagogika
- Klinické přístupy v muzikoterapii
- 8. PROPOJOVÁNÍ UMĚLECKÝCH DRUHŮ v hudební pedagogice a estetické výchově
- Koncepce polyestetické výchovy
- Integrace jednotlivých druhů umění v estetické a hudební výchově
- Koordinace zapojení jednotlivých druhů umění v estetickovýchovném procesu
- Hudebně-pohybová výchova
- 9. DĚTSKÝ SBOR A INSTRUMENTÁLNÍ SOUBOR
- + Komunitně orientované přístupy v hudební pedagogice a muzikoterapii
- 10. TVORBA, PLÁNOVÁNÍ a PŘÍPRAVA PROJEKTU - realizace uměleckých, výukových, vzdělávacích, terapeutických a rozvojových programů pro děti
- Literatura
- povinná literatura
- VEREŠ Jozef: 2004: Hudobná pedagogika. Veda o hudobnej výchove. Nitra: Regionálne združenie Slovenskej hudobnej únie v Nitre, ISBN 80-969174-6-3
- JELÍNKOVÁ, Zdena. Dětský folklór a práce v dětském folklórním kroužku: metodický materiál pro ved. dětských folklórních souborů. Brno: Měst. kult. středisko S. K. Neumanna, 1982. Edice dětského folklóru.
- SMÝKAL, Josef. Gnóze nevidomých v estetice a v umění. Brno: Technické muzeum v Brně, 2018. ISBN 978-80-87896-51-8.
- HAMAN, Jaroslav a Jiří SKOPAL. Práce s dětským pěveckým sborem na prvním stupni základní školy. Vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-009-7.
- ZELEIOVÁ, Jaroslava. Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009. ISBN 978-80-8084-441-7.
- LUSKA, Jiří. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Monografie. ISBN 80-244-1487-2.
- NORDOFF, Paul a Clive ROBBINS. Music therapy in special education. London: Macdonald & Evans, 1975.
- BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a edukace. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 246 stran. ISBN 9788024742380. URL info
- GERLICHOVÁ, Markéta. Muzikoterapie v praxi : příběhy muzikoterapeutických cest. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 136 s. ISBN 9788024745817. info
- COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak : netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 172 stran. ISBN 9788074600371. info
- BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024735207. URL info
- Communicative musicality : exploring the basis of human companionship. Edited by Stephen Malloch - Colwyn Trevarthen. Oxford: Oxford University Press, 2010, xvi, 627. ISBN 9780199588725. info
- THAUT, Michael. Rhythm, music, and the brain : scientific foundations and clinical applications. 1st pub. in pbk. New York: Routledge, 2008, x, 247. ISBN 041596475X. info
- Kinderoper : ästhetische Herausforderung und pädagogische Verpflichtung. Edited by Isolde Schmid-Reiter. Regensburg: ConBrio Verlagsgesellschaft, 2004, 323 stran. ISBN 3932581644. info
- KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Vyd. 1. Praha: Togga, 2002, 1168 s. ISBN 809029121X. info
- FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ a Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 181 s. ISBN 8021024585. info
- D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjádřování : hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 84 s. ISBN 8071782327. info
- SPOUSTA, Vladimír. Integrace základních druhů umění ve výchově. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 291 s. ISBN 80-210-1640-X. info
- SPOUSTA, Vladimír. Koordinace základních druhů umění v estetickovýchovném procesu. 1. vyd. Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1989, 47 s. info
- KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
- SEDLÁK, František. Úvod do psychologie hudby. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 76 s. info
- LÝSEK, František. Vox liberorum : dětský hlas, výzkum jeho znaků a vývoje. Vyd. 1. Brno: Blok, 1976, 126 s. URL info
- SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte : analytická studie. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1974, 196 s. info
- HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola: Začátky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1969, 99 s. info
- HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách : (otázka hudebnosti - nutnost školské hudební výchovy). V Praze: Státní nakladatelství, 1930, 78 s. info
- doporučená literatura
- LÝSEK, František. Hudebnost a její výzkum u mládeže školou povinné: příspěvek k otázce hudební výchovy na nehudebních školách. V Brně: Rovnost, 1947.
- LUSKA, Jiří. Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. ISBN 80-7067-671-X.
- LÝSEK, František. Hudebnost a zpěvnost mládeže ve světle výzkumů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956. Sborník vědeckých prací Vyšší pedagogické školy v Brně.
- SMÝKAL, Josef. Zvláštnosti a metody rozvoje hudebních schopností nevidomých a slabozrakých žáků základních škol: pedagogické čtení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
- EDWARDS, Jane. The Oxford handbook of music therapy. Oxford: Oxford University Press, [2016]. ISBN 978-0-19-963975-5.
- KANTOR, Jiří, Svatava DRLÍČKOVÁ, Martina FRIEDLOVÁ, Jana WEBER, Jan KOUCUN, Martina KOMZÁKOVÁ a Lenka KRUŽÍKOVÁ. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V Opavě: FPF SU v Opavě. [2014]. ISBN 978-80-7510-095-5.
- POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-229-6.
- KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak : hry se zvuky a elementární komponování. První vydání. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 224 stran. ISBN 9788074600661. info
- ZELEIOVÁ, Jaroslava. Psychodynamické aspekty muzikoterapie : hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Vyd. 1. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012, 229 s. ISBN 9788080824921. info
- PEJŘIMOVSKÁ, Jitka a Jaroslava ZELEIOVÁ. Dimenzie muzikoterapie. Vyd. 1. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2011, 221 s. ISBN 9788080823313. info
- The Oxford handbook of music psychology. Edited by Susan Hallam - Ian Cross - Michael Thaut. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2009, xiii, 585. ISBN 9780199298457. info
- KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ a Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 295 s. ISBN 9788024728469. URL info
- The Oxford handbook of medical ethnomusicology. Edited by Benjamin D. Koen - Jacqueline Lloyd - Gregory F. Barz - Karen Brummel-. Oxford: Oxford University Press, 2008, xi, 556. ISBN 9780199756261. info
- BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? : k sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. ISBN 8085917998. info
- Clinical applications of music therapy in developmental disability, paediatrics and neurology. Edited by Colwyn Trevarthen - Tony Wigram - Jos De Backer. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 1999, 312 stran. ISBN 1853027340. info
- SPOUSTA, Vladimír. Interdisciplinarita a mezioborové vztahy se zřetelem k uměnovýchovným předmětům. Red. Jan Sup, Milada Rabušicová, Zdenka Veselá. In Sborník prací Filosofické fakulty brněnské university. Roč. XLVI, řada pedagogická (U), č. 2, 1997. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita,, 1998, s. 49-64. ISBN 80-210-1753-8. info
- LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Vyd. 1. Rosice u Brna: Gloria, 1997, 155 s. ISBN 8090183441. info
- MOTTE-HABER, Helga de la., Reinhard KOPIEZ a Günther RÖTTER. Handbuch der Musikpsychologie. 2. Aufl. Laaber: Laaber Verlag, 1996, 600 s. ISBN 3-89007-329-8. info
- Qualitative music therapy research : beginning dialogues. Edited by Mechtild Langenberg - Kenneth Aigen - Jörg Frommer. Gilsum, NH: Barcelona, 1996, xv, 261. ISBN 0962408042. info
- SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 130 s. ISBN 80-210-1196-3. info
- SPOUSTA, Vladimír, Jiří FUKAČ, Marie ŘEHOŘKOVÁ, Vladimír JŮVA a Jiří PELÁN. Metody a formy výchovy ve volném čase. Kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 82 s. ISBN 80-210-1275-7. info
- DRÁBEK, Václav. Kreativita a integrativní hudební pedagogika v evropské hudební výchově: mezinárodní hudebně pedagogická konference: [sborník referátů přednesených na konferenci k 60. výročí Společnosti pro hudební výchovu konané ve dnech 20. – 21. 4.1994 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze]. Praha: Společnost pro hudební výchovu ČHS, 1994, 174 s. info
- SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989, 258 s. ISBN 80-7058-073-9. info
- SEDLÁK, František. Hudba v rozvoji lidské osobnosti. In Sborník katedry hudební výchovy pedagogické fakulty 3. Praha: Univerzita Karlova, 1976, 133 s. info
- SPOUSTA, Vladimír. Výchova uměním na principu koordinace základních uměleckých druhů (S. Prokofjev: hudební pohádka Péťa a vlk). 1. vyd. Brno: Krajský pedagogický ústav v Brně, 1972, 37 s. info
- SEDLÁK, František. Naučíme zpívat všechny děti? 1. vyd. Praha: Supraphon, 1967, 134 s. info
- Výukové metody
- 1. Kontaktní výuka:
Seminární výklad s prezentací, případové studie, společné čtení textů, multimediální ukázky, praktické ukázky, workshopy, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Setkání s odborníkem z praxe, diskusní panel pozvaných expertů.
Případové studie a rešerše, demonstrace a srovnání stávajících přístupů v praxi. Kritické diskusní fórum. Terénní exkurse, návštěva partnerských pracovišť.
2. Online výuka:
Případové rešerše elektronických informačních zdrojů, online multimediální výukové materiály, elektronické studijní materiály.
3. Domácí příprava studenta: Četba k probíraným tématům, tvůrčí aktivity, hledání inspiračních zdrojů, seminární projekt v souladu s individuálním zájmem studenta. - Metody hodnocení
- Závěrečný projekt
- Informace učitele
- https://www.musica.be/en/projects/meryc-conference-2019
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/VH_332