ISKM10 Informační chování

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc. (přednášející)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je především pomoci studentům:
- zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
- podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování
- poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat rozdíly mezi základními paradigmaty informační vědy, zhodnotit jejich výhody a nevýhody, přiřadit k paradigmatům odpovídající metody výzkumu
- interpretovat modely informačního chování
- popsat základní teorie a metody informačního chování a informační vědy obecně
- analyzovat informační chování uživatelů v různých situacích různými metodami
- z popisu informačního chování vyvodit důsledky pro design služeb a systémů
- napsat odborný článek dle metody IMRAD
Osnova
  • 1. Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti
  • 2. Perspektivy, paradigmata, teorie
  • 3. Teorie informačního chování
  • 4. Teorie vyhledávání informací
  • 5. Modely a modelování informačního chování
  • 6. Modely vyhledávání informací
  • 7. Metody výzkumu informačního chování
  • 8. Metody výzkumu vyhledávání informací
  • 9. Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech
  • 10. Analýza kognitivní práce
  • 11. Ekologický přístup k informačnímu chování
  • 12. Trendy ve výzkumu informačního chování
Literatura
    povinná literatura
  • Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today, 2005.
  • FIDEL, Raya. Human information interaction : an ecological approach to information behavior. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2012, xiv, 348. ISBN 9780262017008. info
  • CASE, Donald Owen. Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior. San Diego, California: Academic Press, 2002, xvi, 350. ISBN 012150381X. info
    doporučená literatura
  • Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow. 2011, 3(1), 90-114. ISSN 1804–2406.
  • Spink, A. & Heinstrom, J. New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald, 2011.
  • FORD, Nigel. Introduction to information behaviour. first published. London: Facet publishing, 2015, x, 252. ISBN 9781856048507. info
  • Interactive information seeking, behaviour and retrieval. Edited by Ian Ruthven - Diane L. Kelly. 1st pub. London: Facet, 2011, xxxvii, 29. ISBN 9781856047074. info
  • SAVOLAINEN, Reijo. Everyday information practices : a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2008, x, 232. ISBN 9780810861114. info
  • STEINEROVÁ, Jela. Informačné správanie : pohl'ady informačnej vedy. 1. vyd. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2005, 189 s. ISBN 8085165902. info
  • Sense-making methodology reader : selected writings of Brenda Dervin. Edited by Brenda Dervin - Lois Foreman-Wernet - Eric Lauterbach. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, inc., 2003, xv, 397. ISBN 1572735090. info
  • BRUCE, Harry. The user's view of the Internet. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2002, xi, 223. ISBN 081084365X. info
    neurčeno
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 9788024730066. URL info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
Výukové metody
Metody výuky: Přednášky, diskuse, cvičení.
Studenti dostanou k  povinnému prostudování příslušnou literaturu. Další doporučenou literaturu jim přednášející budou zadávat v průběhu výuky.
Metody hodnocení
V rámci předmětu provádějí studenti aplikovaný výzkum, který je rozdělený do tří částí (heuristika zdrojů, design výzkumu, výzkum), za odevzdání výstupů každé z nich získávají body. Výsledné hodnocení je součtem bodů za praktickou část a za písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.