RTDS18 Literární genologie

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit principy genologie neboli nauky o literárních druzích a žánrech; použít informace o této specifické součásti teorie literatury, jejíž kořeny sahají do antiky, ačkoli jako samostatná literárněvědná disciplína vznikla až ve 30. letech 20. století; uplatnit ve své badatelské činnosti materiály z polského časopisu Zagadnienia rodzajów literackich, mapující již padesát let vývoj a proměny jednotlivých literárních žánrů; interpretovat materiály z genologicky zaměřeného periodika Ústavu slavistiky FFMU Litteraria Humanitas, případně dalších periodik; použít informace z publikací z daného oboru; předložit kapitolu ze své disertace, v níž bude využito studium dané disciplíny;
Osnova
  • 1. Genologie jako teoretická a historická disciplina
  • 2. Stanovení genologie jako samostatné vědní discipliny
  • 3. Lyrika, specifika lyrických žánrů a jejich historické proměny
  • 4. Epika a její historické proměny
  • 5. Žánrová pestrost dramatické literatury
  • 6. Princip prolínání jednotlivých žánrů
  • 7. Obohacování literárních žánrů jinými typy umění (koláž, symfonie apod.)
  • 8. Črta, povídka, novela
  • 9. Román a jeho proměny
  • 10. Žánry a masmédia
  • 11. Specifikace na žánr, jenž je předmětem doktorandovy práce
  • 12. Aplikace na vlastní výzkum
Literatura
  • MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Litomyšl: Paseka, 2004, 699 s. ISBN 807185669X. info
  • POSPÍŠIL, Ivo, Jiří GAZDA a Jan HOLZER. Integrovaná žánrová typologie (Komparativní genologie). Projekt - metodologie - terminologie - struktura oboru - studie. 1. vydání. Brno: Vydavatelství MU, 1999, 182 s. ISBN 80-210-2192-6. info
  • GAZDA, Jiří. Lingvistické aspekty integrované typologie textů. In Integrovaná žánrová typologie (Komparativní genologie). Projekt - metodologie - terminologie - struktura oboru - studie. 1. vydání. Brno: Vydavatelství MU, 1999, s. 42-72. ISBN 80-210-2192-6. info
  • POSPÍŠIL, Ivo, Jiří GAZDA a Jan HOLZER. Literárněvědné základy integrované žánrové typologie: genologie. In Integrovaná žánrová typologie (Komparativní genologie). Projekt - metodologie - terminologie - struktura oboru - studie. 1. vydání. Brno: Vydavatelství MU, 1999, s. 14-41. 1. ISBN 80-210-2192-6. info
  • HOLZER, Jan. Příspěvek české politické vědy ke komparativní genologii. In Integrovaná žánrová typologie. 1. vyd. Brno: FF MU, 1999, s. 140-147. 1. ISBN 80-210-2192-6. info
  • GAZDA, Jiří. Publicistický text jako indikátor i nástroj transformačních procesů ve východní a střední Evropě. In Integrovaná žánrová typologie (Komparativní genologie). Projekt - metodologie - terminologie - struktura oboru - studie. 1. vydání. Brno: Vydavatelství MU, 1999, s. 133-139. ISBN 80-210-2192-6. info
  • POSPÍŠIL, Ivo, Jiří GAZDA a Jan HOLZER. The Danger of Loneliness: the New. In Integrovaná žánrová typologie (Komparativní genologie). Projekt - metodologie - terminologie - struktura oboru - studie. 1. vydání. Brno: Vydavatelství MU, 1999, s. 171-178. 1. ISBN 80-210-2192-6. info
  • POSPÍŠIL, Ivo, Jiří GAZDA a Jan HOLZER. Transformation of Culture and Humanities as a Global Process. In Integrovaná žánrová typologie (Komparativní genologie). 1. vydání. Brno: Vydavatelství MU, 1999, s. 89-100. 1. ISBN 80-210-2192-6. info
Metody hodnocení
Samostatné studium doporučené literatury Aplikace nabytých poznatků ve vlastní výzkumné práci Předložení genologicky koncipované kapitoly vlastní práce
Informace učitele
http://ru.wikipedia.org/wiki/Литературные_жанры -ru.wikipedia.org/wiki/Категория:Литературные_жанры
Doporučená literatura
Aristoteles: Rétorika, Poetika. Praha, 1999.
Drozda, Miroslav, Narativní masky ruské prózy.Od Puškina k Bělému. (Kapitoly z historické poetiky). Praha, UK 1990.
Encyklopedie literárních žánrů. Dagmar Mocná akol. Paseka, Praha-Litomyšl 2004.
Fink, Eugen: Hra jako symbol světa. Československý spisovatel, Praha 1993.
Fowler, A.: Kinds of Literature. An Intruduction to the Theory of Genres and Modes. Oxford, 1982.
Grossmann, Jan: Drama a režisérův sloh. In: J. Grossman: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 112-136.
Hegel, G. W.F.: Estetika. Praha 1966.
Hrabák, Jos.: Poetika, Praha 1977.
Hvišč, J.: Poetika literárních žánrov. Bratislava 1985.
Ingarden, R.: O poznávání literárního díla. Praha 1967.
Kiraj, D., Kovač, A.: Poetika. Trudy russkich i sovetskich poetičeskich škol. Budapešt 1982.
Koryčánková, S., Klein, P.: Manifesty ruského symbolismu. Texty v originále. I.- V.Poezie, Umění, Divadlo, Kritika, Povídka. Brno 2002-2006.
Kožmín, Zdeněk: Smysl dekonstrukce. Brno 1998.
Týž: Modely interpretace. Brno 2001.
Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001.
Kšicová, D.: Poéma za romantismu a novoromantismu. Rusko-české paralely. UJEP, Brno 1983.
Táž: Mezi poezií a prózou. Litteraria Humanitas. Západ - východ. Brno 1995,, 75-89.
Táž: Secese. Slovo a tvar. Brno, MU 1998.¨
Táž: Od moderny k avantgardě. Rusko-české paralely. MU, Brno 2007.
Kubínová, M. (ed.): O poetice literárních druhů. Praha 1995.
Lessing, G.E.: Laokoon čili o hranicích malířství a poezie. Praha 1960.
Litteraria Humanitas, III, Západ – Východ, Brno 1995.
detto: IV, Roman Jakobson, Brno 1996.
Pašteková, S., Podmaková, D. (ed.): Kontinuita a diskontinuita vývinového procesu poézie, prózy a drámy. SAV, Bratislava 2007.
Pavelka Jiří, Pospíšil, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno 1993.
Pavera, Libor a kol.: Žánrové metamorfózy v středoevropském kontextu, sv. III. Žánry živé, mrtvé, rerevitalizované. Opavská univerzita, Opava 2006.
Peirce, Charles S.: Lingvistické čítanky. Sémiotika. Praha 1972.
Petrů, E.: Úvod do studia literární vědy. Olomouc 2000.
Poetiki Belogo. Red. B. Stempzyńska. Katovice 2005.
Pospíšil, I.: Ruská literárněvědná metodologie 19. a počátku 20. století. Praha 1987.
Pospíšil I.: Ruský román. Nástin utváření žánru do konce 19. stol. Brno,. MU 1998.
Pospíšil, I.: Genologie a proměny literatury. Brno 1998.
Rudnev, V. P.: Slovar´ kul´tury 20 veka. Ključevyje ponjatija i teksty. Moskva 1997.
Russkaja slovesnostˇ. Antologija. Moskva 1997.
Skwarczyńska, S.: Wstęp do nauki o literaturze. T.III. Warsyawa 1965.
Slovník literární teorie. Š. Vlašín, Čs. Spisovatel, Praha 1977.
Svatoň, Vladimír: Román v souvislostech času. Úvahy o srovnávací literární vědě. Malvern, Praha 2009.
Svoboda, K., O literárních druzích. Praha 1947.
Staiger, Emil, Základní pojmy poetiky. Praha, Čs. spisovatel 1969.
Stehlíková, Eva: Antické divadlo. Karolinum, Praha 2005.
Šklovskij, V., Teorie prózy. Praha, Melantrich 1933.
Trzynadłowski, J.: Sztuka słowa i obrazu. Wrocłav 1982.
Veltruský, J.: Příspěvky k teorii divadla. Divadelní ústav, Praha 1994.
Větší poetický slovník. Jos. Brukner, Jiří Filip, Čs. Spisovatel, Praha 1968.
Vinogradov, V. V., Poetika russkoj literatury. Moskva, Nauka 1976.
Wellek, R., Warren, A.: Teorie literatury. Olomouc 1996.
Wellek, René: Koncepty literární vědy. H+H, Praha 2005.
Zagadnienia rodzajów literackich. 1958-2008.
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1987.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.