FF:VH_81 Teorie zvukového záznamu - Informace o předmětu
VH_81 Teorie zvukového záznamu
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Martin Mazánek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 20:00–21:40 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (3)
- Hudební věda (program FF, N-HS)
- Hudební věda (program FF, N-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- V přednáškách jsou studenti seznámeni s historíí zvukového záznamu, s jednotlivými články záznamových a reprodukčních řetězců v různých dobách a se současnými způsoby záznamu, snímání a reprodukce zvuku. Nejsou opomenuty ani předpokládané progresívní metody blízké budoucnosti.
- Osnova
- A) Historie záznamu zvuk
- Thomas Alva Edison – fonograf
- Emil Berliner - gramofon
- 1. Gramofonová deska: vývoj gramofonové desky až po současnost, technologie výroby.
- 2. Magnetický záznam: způsob a historie vývoje magnetického záznamu, magnetické dráty, pásky, kazety.
- 3. Digitální záznam: compact disk - vznik a vývoj, ostatní záznamová média – MiniDisc, DAT, nové technologie – SACD, DVD-Audio ad. Rozdíly v kvalitě záznamu na jednotlivých médiích, technologie a princip vícekanálového záznamu, hudební normy a kompresní formáty-kodeky (Dolby Stereo, Dolby ProLogic, Dolby Digital, DTS, THX, MP3, Flac, MPC ad.).
- 4. Záznam zvuku na filmovém pásu a filmové zvukové normy.
- B) Hudební studio
- 1. Analogové nahrávací technologie: mikrofony, mixážní pulty, vícestopé profesionální, magnetofony, další externí zařízení (audioprocesory), monitorovací reproduktory.
- 2. Digitální nahrávací technologie a MIDI: digitální mixážní pult, MIDI, MIDI ovladače, samplery a tónové generátory, sequencery.
- 3. Vybudování domácího nahrávacího studia: ukázkové tři projekty, jak vybudovat domácí nahrávací studio - zvukové karty, softwarová výbava.
- C) Význam project studií pro vývoj hudební kultury
- Literatura
- ŠPELDA, Antonín. Hudební akustika : pro posluchače filosofických a pedagogických fakult a Akademií múzických umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 351 s. info
- Výukové metody
- Semináře, přednášky.
- Metody hodnocení
- Student musí při ústní zkoušce prokázat znalost přednesené látky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/VH_81