FF:AJU2201 Jazykové zkoušky a testování - Informace o předmětu
AJU2201 Jazykové zkoušky a testování
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 L11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_) (3)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- Kurz představí studentům základní koncepty jazykového testování a hodnocení, jako je např. jazyková způsobilost a komunikační kompetence, validita a reliabilita atd. Různé typy testů, techniky a typy úloh budou rozebírány a analyzovány ve vztahu ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky a v kontextu výuky/testování angličtiny na českých středních školách. Studenti si rovněž vyzkouší navrhnout, analyzovat a vyhodnotit své vlastní testy.
- Výstupy z učení
- Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Rozumět klíčovým pojmům jazykového testování a hodnocení. 2. Rozlišit mezi různými typy testů a vybrat, kriticky zhodnotit a použít vhodné typy testů pro daný kontext. 3. Diskutovat o výhodách a nedostatcích řady testových technik a typů úloh. 4. Rozumět SERRJ, pracovat s ním a erudovaně rozhodovat o tom, jaké jazykové schopnosti mají být očekávány na určitých úrovních žákovy způsobilosti. 5. Navrhnout plán evaluace a hodnocení kurzu a vztáhnout jej k SERRJ. 6. Navrhnout, pilotovat, analyzovat, realizovat a vyhodnotit test psaný jak v ruce, tak na počítači.
- Osnova
- 1. Základní termíny jazykového testování a hodnocení (validita, reliabilita, praktičnost, dopad testu, autenticita, jazyková způsobilost a komunikační kompetence). 2. Typy testů, testovací techniky a typy úloh. 3. Design testu, průběh vývoje testu. 4. Způsoby hodnocení jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) a vztažení hodnocení k SERR. 5. Způsoby hodnocení řečových dovedností (produktivních a receptivních) a vztažení hodnocení k SERR. 6. Analýza lekce v učebnici a sestavení testu pokroku (progress test). 7. Maturitní zkouška a další zásadní zkoušky relevantní pro střední školy (povaha měřených jazykových schopností, vztah k SERRJ). 8. Počítačem podporované jazykové testování a hodnocení (nedávný vývoj u nových typů úloh, automatické bodování). 9. Analýza testových dat (hodnota obtížnosti, diskriminační index, položková analýza, základy statistiky).
- Literatura
- povinná literatura
- Hughes, A. (2003): Testing for Language Teachers, Cambridge: CUP.
- Brown, H. D., & Abeywickrama, P. (2010). Language assessment: principles and classroom practices. Upper Saddle River, N.J: Pearson Education.
- doporučená literatura
- Weir, Cyril (2005): Language Testing and Validation, Palgrave Macmillan.
- Luoma, S. (2004): Assessing Speaking, Cambridge: CUP.
- Underhill, N. (1987): Testing Spoken Language, Cambridge: CUP.
- McNamara, T. (2000): Language Testing, Oxford: OUP.
- Purpura, J.E. (2004): Assessing Grammar,Cambridge: CUP.
- Glenn Fulcher & Fred Davison (2007): Language Testing & Assessment Oxford: Routledge.
- Glenn Fulcher (2010): Practical Language Testing,London: Hodder.
- Carol A. Chapelle, Carol A. & Douglas, Dan (2006): Assessing Language through Computer Technology,Cambridge: CUP.
- Read, J. (2000): Assessing Vocabulary, Cambridge: CUP.
- Myrick, Jason (2010): Moodle 1.9 Testing and Assessment, Birmingham: PP.
- Shohamy, E. (2001): The Power of Tests,Longman.
- Bachman, Lyle (2004): Statistical Analyses for Language Assessment, Cambridge: CUP.
- Výukové metody
- Výklad, práce ve skupině, skupinové úkoly, četba, online úkoly
- Metody hodnocení
- Docházka je povinná. Studenti budou odevzdávat úkoly během kurzu (návrhy nových testů, analýzy atd.) a jeden závěrečný ve zkouškovém období (celkem 50 bodů). Studenti také budou psát závěrečný test, který ověří jejich hluboký vhled do témat probíraných během kurzu (cca 25 otevřených a uzavřených otázek, 50 bodů). Pro úspěšné splnění kurzu musí studenti odevzdat všechny úkoly (50 % závěrečné známky) a napsat si závěrečný test (50 % závěrečné známky).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/AJU2201