AEB_A11 Dokumentační techniky

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
30 hodin praktické výuky. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Soňa Plchová (přednášející)
Mgr. Jan Šeiner (přednášející)
Mgr. Vojtěch Nosek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Soňa Plchová
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 9:00–11:40 M12
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
AEB_A11/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
AEB_A11/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení s technikami dokumentace artefaktů v archeologii, tedy s dokumentací kresebnou, fotografickou a trojrozměrnou.
První část kurzu je zaměřena na podrobný výklad zásad kresebné dokumentace archeologického materiálu pro nálezové zprávy a publikaci.
V praktické výuce je důraz kladen především na technické zvládnutí kresebné dokumentace artefaktů (archeologické nálezy z různých materiálů: keramika, kámen, kovové předměty, případně sklo a organické materiály).
Následuje teoretické i praktické seznámení se základy fotografické techniky a zásadami dokumentace artefaktů pomocí digitálního fotoaparátu.
V závěru kurzu se student seznámí se základy pokročilých metod dokumentace archeologických artefaktů - jedná se především o prostorovou dokumentaci artefaktů pomocí 3D scanningu a prostorové fotogrammetrie.
K hlubšímu osvojení metod kresebné, fotografické a 3D dokumentace jsou určeny navazující výběrové kurzy: AES_704 Kresebná dokumentace artefaktů pro pokročilé, AES_705 Digitální fotografická dokumentace artefaktů, AES_706 Prostorová dokumentace artefaktů a vytváření 3D modelů
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student má být schopen:
- znát základní zásady obrazové dokumentace archeologických artefaktů
- znát zásady dokumentace nejdůležitějších typů artefaktů z různých materiálů (především z keramiky, kovu a kamene)
- samostatně vytvořit dokumentační kresbu zadaného artefaktu
- správně digitalizovat kresby a provádět základní úpravy skenů pomocí grafického softwaru
- sestavit tabulku kreseb ve formě a kvalitě použitelné k publikaci
- mít základní přehled o fotografické a 3D dokumentaci artefaktů - samostatně vytvořit přiměřeně kvalitní fotografickou dokumentaci jednoduchého artefaktu
Osnova
  • 1.Dokumentační techniky v archeologii - informativní přehled a základní zásady Základní pravidla tvorby kresebné dokumentace. Důležité pojmy: pohledy, profily (řezy), zmenšení / zvětšení kresby a měřítko.
  • 2.-4. Kresebná dokumentace keramických nádob a jejich fragmentů: různé typy výzdoby, ucha, kresebná rekonstrukce
  • 5.-6.Kresebná dokumentace kamenných artefaktů (broušená a štípaná industrie). Digitalizace kreseb a zásady pro přípravu tabulky kreseb k publikaci
  • 7.-8. Kresebná dokumentace kovových artefaktů (ze železa, bronzu a drahých kovů)
  • 9. Kresebná dokumentace artefaktů ze skla a z organických materiálů - seznámení s možnostmi a základními zásadami.
  • 10.-11. Základy fotografické dokumentace archeologických artefaktů
  • 12.-13. Základy prostorové dokumentace archeologických artefaktů
  • 14. Závěr: kontrolní test; odevzdání finálních tabulek kreseb a fotografií; udílení zápočtů
Literatura
    doporučená literatura
  • GAWRYSIAK-LESZCYŃSKA, Wiesława. Jak rysować zabytki archeologiczne : podstawowe zasady dokumentacji. Edited by Danuta Jaskanis. Gąsava: Biskupin, 2003, 195 s. ISBN 839154902X. info
  • GRIFFITHS, N. – JENNER, A. – WILSON, Ch.: Drawing Archaeological Finds. A Handbook. Salisbury 1990.
  • ADKINS, L. – ADKINS, R. A.: Archaeological Illustration. Cambridge 1989 (2009)
    neurčeno
  • e-skripta PLCHOVÁ, S.: Kresebná dokumentace archeologických artefaktů: Pravidla a zásady. Metody a postupy – dostupno v kurzu e-learningové podpory k předmětu AEB_A11 Dokumentační techniky https://elf.phil.muni.cz/21-22/course/view.php?id=727
  • NERUDOVÁ, Z.: Způsoby dokumentace štípané industrie, SPFFBU M 8-9 (2003-2004), s. 53-64.
  • KRAJÍC, Rudolf. Sezimovo Ústí : archeologie středověkého poddanského města. Praha: Archeologický ústav AV ČR, 2003, 316 s. ISBN 8086566145. info
  • KRAJÍC, Rudolf. Sezimovo Ústí : archeologie středověkého poddanského města. Praha: Archeologický ústav AV ČR, 2003, 194 s. ISBN 8086566153. info
  • • DORRELL, Peter G. Photography in archaeology and conservation. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. Cambridge manuals in archaeology. ISBN 0-521-45554-5.
  • McCARTHY, John: Multi-image photogrammetry as a practical tool for cultural heritage survey and community engagement, In Journal of Archaeological Science, Volume 43, 2014, Pages 175-185, ISSN 0305-4403, https://doi.org/10.1016/j.jas.2014.01.010
  • KARASIK, Avshalom - SMILANSKY, Uzy: 3D scanning technology as a standard archaeological tool for pottery analysis: practice and theory, In Journal of Archaeological Science, Volume 35, Issue 5, 2008, Pages 1148-1168, ISSN 0305-4403
Výukové metody
V běžné situaci je základem výuky kurzu práce s archeologickým materiálem, výklad s názornými ukázkami a praktická výuka - základní principy, postupy a metody dokumentace.
Během praktické výuky v semináři si studenti osvojí základní dovednosti kresebné dokumentace (pracujeme s předměty ze školní sbírky). V rámci samostatné domácí práce (s možností následné konzultace) budou studenti provádět finální kresby a jejich digitalizaci a zpracování do závěrečné tabulky. Následuje teoretické i praktické seznámení se základními pojmy, principy a metodikou fotografie a se zásadami fotografické dokumentace artefaktů (pomocí digitálního fotoaparátu). V závěru kurzu si studenti teoreticky osvojí základní metody tvorby 3D modelu prostřednictvím fotogrammetrie a 3D skenování, aby je byli schopní aplikovat v praxi.
E-learningovou podporou výuky je kurz Dokumentační techniky, kde studenti naleznou studijní materiály s mnoha názornými obrazovými ukázkami a doplňující informace. Součástí e-learningové podpory kurzu jsou také podrobné fotomanuály a videomanuály pracovních postupů při kresebné dokumentaci různých typů archeologických artefaktů.
https://elf.phil.muni.cz/21-22/user/index.php?id=163

V PŘÍPADĚ ZAVEDENÍ DISTANČNÍ VÝUKY by se e-learningový kurz stal hlavní platformou i pro praktickou výuku dokumentačního kreslení, případně by se po dohodě k některým tématům uskutečnily on-line přednášky na MS Teams. Máme vytvořené 3D modely vybraných sbírkových předmětů a vytištěné kopie jsou k dispozici k zapůjčení pro domácí práci, stejně jako profilovací šablony. Studenti mohou v domácích podmínkách samostatně provádět kresebnou dokumentaci podle přizpůsobených návodů, buď s využitím zapůjčených kopií artefaktů či výjimečně originálů artefaktů ze sbírky ÚAM, nebo i s vhodnými předměty podle vlastního výběru. Výsledky své práce vždy naskenují a odevzdají jako úkol v tomto kurzu, kde vyučující kresby ohodnotí (bude mít k dispozici buď identickou kopii artefaktu, nebo hotovou kresbu originálu). Tímto způsobem by probíhaly distanční konzultace, pokud by nebylo možno konat konzultace osobní (když to situace umožní, budou k dispozici individuální konzultace podle dohody). Výuka tématu prostorové dokumentace by v případě zavedení distanční výuky proběhla formou on-line přednášky na MS Teams. K tématu fotografické dokumentace by v případě zavedení distanční výuky byly zpřístupněny studijní materiály na MS Teams. V případě, že by byla možná kontaktní výuka v omezeném rozsahu např. jen pro praktické předměty, pak by se po dohodě uskutečnily blokové lekce kresebné, fotografické i 3D dokumentace po skupinách, vše upřesníme podle aktuální situace.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu
• aktivní účast na práci v kurzu (za normální situace to znamená absolvovat minimálně 30 hodin výuky, po dohodě je výjimečně možno lekci individuálně nahradit),
• absolvování podpůrného e-learningového kurzu (obsahuje 3 průběžné domácí úkoly + závěrečný úkol = finální tabulka kreseb, viz dále),
• závěrečný praktický test

odevzdání finální tabulky kreseb v odpovídající tiskové kvalitě - minimálně 6 kreseb artefaktů, bude zastoupena keramika (celá nádoba, okraj, výzdoba, rekonstrukce - jedna kresba může zahrnovat více jevů); kámen: broušená industrie (+ příp. nepovinně štípaná industrie), kov (železo, bronz); studenti klasické archeologie budou mít z toho minimálně 2 kresby artefaktů z příslušného období (např. bronzová spona, římská keramická lampa, střep zdobené keramiky typu terra sigillata); tabulka kreseb se odevzdává v digitální podobě jako závěrečný úkol v e-learningovém kurzu, přesné požadavky obdrží studenti během výuky a jsou i součástí zadání úkolu v ELFu
odevzdání minimálně jedné kvalitní fotografie archeologického artefaktu - alespoň 2 pohledy na předmět - např. čelní a boční (možno vybrat minimálně 1 z kategorií – keramika: celá nádoba/střep; nebo kov: železo, bronz; nebo kámen: BI); přesné požadavky a informace o způsobu odevzdání obdrží studenti od vyučujícího, odevzdává se v digitální podobě prostřednictvím odevzdávárny v ISu
V PŘÍPADĚ ZAVEDENÍ DISTANČNÍ VÝUKY - samostatná práce na základě studijních materiálů a přizpůsobených návodů, splnění všech úkolů v e-learningovém kurzu - s možností individuálních konzultací podle dohody. Protože se v této situaci výuka koná de facto pouze prostřednictvím e-learningového kurzu, je úkolů více než v běžném semestru, kdy probíhají praktické lekce. Je to 9 dílčích úkolů (6 kreseb, digitalizace kreseb a úpravy skenů) a jako 10. úkol závěrečná práce k zápočtu - ta bude stejná jako obvykle, viz výše.
Navazující předměty
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/21-22/course/view.php?id=727
V jarním semestru 2022 bude otevřena jen jedna seminární skupina, která je určena pro studenty archeologie (AE) i pro studenty klasické archeologie (KL) - ti se po absolvování společného základu individuálně zaměří na dokumentaci artefaktů klasické archeologie.

ŘEŠENÍ V PŘÍPADĚ DISTANČNÍ VÝUKY viz výše - Předpokládané výukové činnosti a výukové metody

Pomůcky pro práci v kurzu:
Pro kresebnou dokumentaci: Papíry - pro přípravné kresby tužkou stačí obyčejný kancelářský papír, pro finální kresby pauzovací papír ("průsvitka"). Tužky - doporučuji mikrotužku 0.5 mm, tuhu HB, + vhodnou gumu. Na finální kresby - černé dokumentační mikrofixy nebo technická pera (aspoň 2 tloušťky). Pravítka a trojúhelníky, kružítko, případně šablona na kreslení malých průměrů kružnic. Kruhová škála k měření průměrů nádob (studenti obdrží v semináři). Podle možnosti dále: posuvné měřítko ("šupléra"), "hřeben" na snímání profilů - jsou k dispozici k zapůjčení během výuky. V době distanční výuky je možno zapůjčit profilovací hřebeny k domácí práci.


Pro lekce k fotodokumentaci: digitální fotoaparát (možnost zapůjčení školních fotoaparátů během výuky)


Pro lekce k 3D dokumentaci: notebook a naistalované demo softwaru Agisoft Photoscan, zdarma ke stažení zde: http://www.agisoft.com/downloads/installer/

Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Informace ke způsobu ukončení viz sylabus.
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.