AJU5107 Literatura a kultura ve výuce angličtiny

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Filip Krajník, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Filip Krajník, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 16:00–17:40 G22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zasazuje teorii a metodologii literárních a kulturních studií do kontextu výuky angličtiny jako cizího jazyka na středních školách. Cílem kurzu je představit, podrobit diskuzi a reflektovat různé způsoby, jimiž mohou učitelé a žáci pracovat s literárními a kulturními obsahy. Zvláštní pozornost bude věnována také roli dramatu ve výuce.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Diskutovat o významu literárních děl a jejich kulturního kontextu v sekundárním vzdělávání; 2. analyzovat, kriticky zhodnotit a diskutovat o beletrii, dramatu a filmu v kontextu sekundárního vzdělávání; 3. vysvětlit, jakými způsoby je možné použít beletrii, drama a film ve středoškolské výuce; 4. připravit hodiny, jež se budou zaměřovat na literární analýzu, uplatnění dramatických technik (hraní v roli atd.) a analýzu kulturních fenoménů.
Osnova
  • 1. Výuka literatury a kultury: Proč je důležitá? (Filip Krajník) 2. Výuka Shakespeara a literární historie (Filip Krajník) 3. Vliv klasiků na současnou kulturu (Filip Krajník) 4. Výuka modernismu – literární a kulturní historie (Tomáš Kačer) 5. Drama ve výuce. Metody a praktické ukázky (Tomáš Kačer) 6. Současná populární literatura ve výuce angličtiny jako cizího jazyka (Tomáš Kačer)
Literatura
    povinná literatura
  • DeCapua, A., & Wintergerst, A. C. (2016). Crossing Cultures in the Language Classroom, Second Edition . Ann Arbor: University of Michigan Press ELT.
    doporučená literatura
  • HAMILTON, Judith a Anne MCLEOD. Drama in the languages classroom. London: Centre for Information on Language Teaching and Research, c1993. Pathfinder.
  • DELANOY, Werner a Laurenz VOLKMANN. Cultural studies in the EFL classroom. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, c2006
  • Pulverness, A (2003) ‘Literature' in English Teaching Professional, October, Issue 29, Modern English Publishing
  • KOHLS, L. Robert a John M. KNIGHT. Developing intercultural awareness: a cross-cultural training handbook. 2nd ed. Boston: Intercultural Press,
  • MORGAN, John a Mario RINVOLUCRI. Once upon a time: using stories in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, c1983
  • Young adult literature and adolescent identity across cultures and classrooms : contexts for the literary lives of teens. Edited by Janet Alsup. London: Routledge, 2010.
  • Eaglestone, Robert. Literature: Why It Matters. Polity Press, 2019.
  • CART, Michael. Young adult literature : from romance to realism. Chicago: American Library Association, 2010
  • AGO, Carol. Classics in the classroom: designing accessible literature lessons. Portsmouth: Heinemann, c2004.
  • OLTON, Gavin M. New perspectives on classroom drama. Hemel Hempstead: Simon & Schuster Education, 1992.
  • Duff, A & Maley, A (2007) Literature (Resource Books for Teachers), Oxford University Press.
  • Beach, Richard, and James Marshall. Teaching Literature in the Secondary School. Wadsworth Publishing, 1990.
  • KRAMSCH, Claire J. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, c1993. Oxford applied linguistics
  • Maley, A (2001) ‘Literature in the language classroom' in The Cambridge Guide to Teaching ESOL, Cambridge University Press.
  • GILL, Simon a Michaela ČAŇKOVÁ. Intercultural activities. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2002.
  • McRae, J (1994) Literature with a small 'l', Macmillan Education.
    neurčeno
  • Gibson, Rex. Teaching Shakespeare: A Handbook for Teachers. Cambridge University Press, 2016.
Výukové metody
Výklad, praktické ukázky, diskuze, skupinová práce, četba, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Docházka je povinná. K získání zápočtu studenti odevzdají (1) soubor reakcí na zadanou četbu a (2) přípravu na středoškolskou hodinu angličtiny jako cizího jazyka, která se bude soustředit na literární analýzu nebo analýzu kulturního fenoménu.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.