FF:ISKM10 Informační chování - Informace o předmětu
ISKM10 Informační chování
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc. (přednášející)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 14:00–15:40 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je především pomoci studentům:
- zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
- podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování
- poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat rozdíly mezi základními paradigmaty informační vědy, zhodnotit jejich výhody a nevýhody, přiřadit k paradigmatům odpovídající metody výzkumu
- interpretovat modely informačního chování
- popsat základní teorie a metody informačního chování a informační vědy obecně
- analyzovat informační chování uživatelů v různých situacích různými metodami
- z popisu informačního chování vyvodit důsledky pro design služeb a systémů
- napsat odborný článek dle metody IMRAD - Osnova
- 1. Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti
- 2. Perspektivy, paradigmata, teorie
- 3. Teorie informačního chování
- 4. Teorie vyhledávání informací
- 5. Modely a modelování informačního chování
- 6. Modely vyhledávání informací
- 7. Metody výzkumu informačního chování
- 8. Metody výzkumu vyhledávání informací
- 9. Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech
- 10. Analýza kognitivní práce
- 11. Ekologický přístup k informačnímu chování
- 12. Trendy ve výzkumu informačního chování
- Literatura
- povinná literatura
- Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today, 2005.
- FIDEL, Raya. Human information interaction : an ecological approach to information behavior. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2012, xiv, 348. ISBN 9780262017008. info
- CASE, Donald Owen. Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior. San Diego, California: Academic Press, 2002, xvi, 350. ISBN 012150381X. info
- doporučená literatura
- Spink, A. & Heinstrom, J. New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald, 2011.
- Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow. 2011, 3(1), 90-114. ISSN 1804–2406.
- FORD, Nigel. Introduction to information behaviour. first published. London: Facet publishing, 2015, x, 252. ISBN 9781856048507. info
- Interactive information seeking, behaviour and retrieval. Edited by Ian Ruthven - Diane L. Kelly. 1st pub. London: Facet, 2011, xxxvii, 29. ISBN 9781856047074. info
- SAVOLAINEN, Reijo. Everyday information practices : a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2008, x, 232. ISBN 9780810861114. info
- STEINEROVÁ, Jela. Informačné správanie : pohl'ady informačnej vedy. 1. vyd. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2005, 189 s. ISBN 8085165902. info
- Sense-making methodology reader : selected writings of Brenda Dervin. Edited by Brenda Dervin - Lois Foreman-Wernet - Eric Lauterbach. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, inc., 2003, xv, 397. ISBN 1572735090. info
- BRUCE, Harry. The user's view of the Internet. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2002, xi, 223. ISBN 081084365X. info
- Výukové metody
- Metody výuky: Přednášky, diskuse, cvičení.
Studenti dostanou k povinnému prostudování příslušnou literaturu. Další doporučenou literaturu jim přednášející budou zadávat v průběhu výuky. - Metody hodnocení
- V rámci předmětu provádějí studenti aplikovaný výzkum, který je rozdělený do tří částí (heuristika zdrojů, design výzkumu, výzkum), za odevzdání výstupů každé z nich získávají body. Výsledné hodnocení je součtem bodů za praktickou část a za písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/ISKM10