FF:PBB127 Vzdělávání dospělých - Informace o předmětu
PBB127 Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (3)
- Cíle předmětu
- Studenti se obeznámí se základními východisky andragogiky a principy rozvoje lidských zdrojů v mezinárodním, národním, regionálním a podnikovém kontextu. Naučí se uvažovat o vzdělanostní, gramotnostní a kompetenční úrovni lidí s ohledem na plnění základních životních a sociálních rolí. Studenti porozumí pluralitě zájmů o vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů a budou reflektovat potřeby jednotlivých aktérů.
- Výstupy z učení
- Po skončení kurzu bude student schopen:
- porozumět pluralitě zájmů o vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů,
- uvažovat o vzdělanostní, gramotnostní a kompetenční úrovni lidí s ohledem na plnění základních životních a sociálních rolí,
- popsat specifika vzdělávání dospělých,
- popsat aktuální trendy v oblasti pracovního trhu,
- orientovat se ve strategických dokumentech. - Osnova
- Celoživotní učení a vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.
- Andragogika a rozvoj lidských zdrojů - základní teze oborů.
- Trh práce, jeho ukazatele, statistické zdroje, aktuální stav, perspektivy vývoje a důsledky pro vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů.
- Ověřování výsledků dalšího vzdělávání.
- Rozvoj lidských zdrojů v mezinárodní a české perspektivě. Výzkumy a analýzy.
- Personalistika a personální management.
- Základní pojmy RLZ. Učení, výkon a změna jako tři předměty zájmu RLZ. Vzdělávání, výcvik a rozvoj lidí. Sociálně zodpovědný RLZ.
- Vybrané oblasti andragogické didaktiky.
- Organizační chování.Individuální rozvoj a organizační rozvoj.
- Pluralita zájmů o učení se a vzdělávání dospělých: stát, organizace, jednotlivec.
- Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů v managementu, personalistice a dalších oborech.
- Učení pro pracoviště
- Literatura
- povinná literatura
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- doporučená literatura
- Dokumenty, vize a strategie ošetřující téma lidských zdrojů na evropské, české a regionální úrovni budou zadávány v průběhu kurzu.
- ČAPLÁNOVÁ, Anetta a Marta MARTINCOVÁ. Inflácia, nezamestnanosť a ľudský kapitál z makroekonomického pohľadu : teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014, 130 s. ISBN 9788081680243. info
- JARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning : theory and practice. 4th edition. London: Routledge, 2010, xiv, 338. ISBN 9780415494816. info
- NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000, 107 s. ISBN 80-86432-00-9. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA a Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 111 s. info
- KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996, 191 s. ISBN 80-85850-15-X. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- Zpracování úkolů zadaných vyučující.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/PBB127