FF:PGDS004 Andragogika - Informace o předmětu
PGDS004 Andragogika
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- blokově. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (cvičící)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, D-PD4) (2)
- Pedagogika (angl.) (program FF, D-PD4) (2)
- Pedagogika (program FF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje Andragogikujako odbornou a vědeckou disciplínu. Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s hlavními mysliteli a tezemi oboru. V jeho rámci je komplexně studován historický vývoj andragogiky, srovnávány teorie a jejich důsledky, jsou diskutována a srovnávána paradigmata v andragogice přítomná. Studenti se zaučí uvažovat o dospělém jako o učícím se jedinci a porozumí andragogické interpretaci procesů učení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - aplikovat andragogické teorie a koncepty na témata z oblasti vyučování a učení dospělých; - interpretovat současné problémy vzdělávání dospělých a rozvoje lidských zdrojů s pomocí adekvátních teorií.
- Osnova
- 1. Andragogika jako obor, charakteristika. Andragogika jako vědní a praktický obor. Struktura andragogických disciplín. Pojmová struktura andragogiky. Předmět andragogiky.
- 2. Vzdělávání dospělých a celoživotní učení, rozvoj lidských zdrojů.
- 3. Andragogika a další disciplíny: sociologie, psychologie, politická ekonomie atd.
- 4. Historie andragogického uvažování.
- 5. Významní myslitelé 20. století – Rogers, Freire, Mezirow, Knowles, Gagné, Jarvis. a další podle vlastního výběru.
- 6. Současná paradigmata andragogického myšlení.
- 7. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Sociální a ekonomické trendy spojené s globalizací. Výzvy pro pedagogiku a andragogiku a dopady do vzdělávacích systémů. Decentralizace, evropeizace, „recentralizace“.
- 8. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě, základní dokumenty ČR a EU.
- 9. Srovnávací andragogika. Mezinárodní srovnávací výzkumy.
- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- doporučená literatura
- JARVIS, Peter. Lifelong learning and the learning society. first published. London: Routledge, 2006, xiii, 218. ISBN 0415355419. info
- Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. U. Řada pedagogická. 11. Vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 211 s. Studia paedagogica. ISBN 80-210-4143-9. info
- Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/PGDS004