FF:SJ1B021 Sexismus ve španělštině - Informace o předmětu
SJ1B021 Sexismus ve španělském jazyce
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/4. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 J21
- Předpoklady
- ! SJ0B634 Sexismus ve španělském jazyce
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-SJ_) (3)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-SJ_) (3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SJU_) (3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Přednáška je věnována projevům sexismu ve španělském jazyce. Nejprve jsou studenti stručně seznámeni s dějinami feminismu, v jehož rámci se studium projevů diskriminace žen v jazyce rozvinulo, poté je pozornost věnována dvěma základním typům znevýhodnění žen v oblasti jazyka: androcentrismu a sexismu. Postupně jsou analyzovány jednotlivé jevy spadající do těchto oblastí a studenti pracuji s texty, na nichž se uči sledované fenomény rozpoznávat. Součásti kursu je také přehled jazykových prostředků, s jejichž pomocí je možno se diskriminaci žen v jazyce vyhnout. Cílem přednášky je jednak upozornit studenty na existenci sexismu v jazyce (a to nejen španělském), jednak zvýšit jejich citlivost k tomuto negativnímu jevu.
- Výstupy z učení
- Na základě získaných znalostí budou studenti schopni rozpoznat potenciálně sexistické jevy ve španělském jazyce a vyhnout se jim pomocí genderově neutrálních jazykových prostředků.
- Osnova
- 1. Postavení žen ve společnosti od starověku po francouzskou revoluci 2. První vlna feminismu (sufragismus) 3. Druhá vlna feminismu (Simone de Beauvoir, americký feminismus 60. a 70. let) 4. Feminismus v současnosti 5. Feminismus a lingvistika 6. Androcentrismus x sexismus 7. Sexismus v jazyce 8. Rozdíly v užívání jazyka u mužů a žen 9. Návrhy jazykových změn zaměřené na odstranění diskriminace žen v jazyce
- Literatura
- García Meseguer, A. (1994): ?Es sexista la lengua espańola? Una investigación sobre el género gramatical, Barcelona, Paidós.
- Suardiaz, D.E. (2002): El sexismo en la lengua espańola, Zaragoza, Libros Pórtico.
- Lakoff, R. (1995): El lenguaje y el lugar de la mujer, 2a ed., Barcelona, Hacer Editorial.
- Calero, Ma. A. (1999): Sexismo linguístico. Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje, Madrid, Narcea.
- Lozano, I. (1995): Lenguaje femenino, lenguaje masculino. ?Condiciona nuestro sexo la forma de hablar?, Madrid, Minerva.
- Výukové metody
- Přednáška: podrobnější výklad projevů jazykového sexismu ve španělštině a analýza různých doporučení, jak se této formě diskriminace vyhnout.
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemná (na základě probraných témat).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/SJ1B021