TIM_B_002 Úvod do studia interaktivních médií II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–17:40 N41
Předpoklady
Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IM001/TIM_B_001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií.
Osnova
  • Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
  • M. McLuhan: média jako extenze člověka.
  • D. Daniels: strategie interaktivity.
  • V. Flusser: aparát-operátor systém.
  • P. Weibel: teleologie médií.
  • E. Huhtamo: archeologie médií.
  • S. Zielinsky: variantologie.
  • F. Kittler: filozofie médií.

  • Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
  • Sociologické hledisko: kyberkultura.
  • Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
Literatura
    povinná literatura
  • Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • https://monoskop.org/Monoskop
  • Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
  • Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • http://variantology.com/
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Siegfried Zielinski (ed.),‎ Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
  • Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
Výukové metody
Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
Metody hodnocení
(1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.