TIM_B_014 Estetické teorie multimédií a synestézie II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Po 8:00–9:40 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednáškového cyklu je poskytnout studentům teoretický, analytický a interpretační rámec pro mediální umění s důrazem na multimediální umění. Kurz představuje úvod do problematiky multimédií v širším kontextu mediálních a uměleckých manifestů i jejich konkrétních aplikací. Ačkoliv se multimédia jeví jako problém krystalizující v oblasti digitálních médií v 80. letech 20. století, v širším „archeologickém“ pohledu lze jejich základní principy odhalovat a spatřovat v umělecko-teoretických přístupech kombinujících různé sféry umění již od 18. století.
Výstupy z učení
- Znalost a schopnost interpretace základních pojmů v historické perspektivě.
- Získání základních konceptuálních nástrojů pro analýzu multimediálního umění.
Osnova
  • - Obraz v hudbě / Hudba pro oči.
  • - Problém kódu. Hudba jako obraz, socha, architektura.
  • - Sound art.
  • - Radio art.
  • - Česká multimediální scéna.
  • - Symbolická komunikace v rámci kultury.
  • - Od abstrakce k algoritmu.
  • - Přirozený svět jako videoklip.
Literatura
    povinná literatura
  • Hlaváčková, Jitka - Vojtěchovský, Miloš (eds.). Zvuky, kódy, obrazy [Sounds, Codes, Images]. Praha: ArtMap, 2020. s. 63-74. ISBN 978-80-907873-4-6.
  • LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha : Prostor 2003.
  • LIESMANN, Konrad Paul. Universum věcí: K estetice každodennosti. Praha : Academia, 2012.
  • FLAŠAR, Martin - HORÁKOVÁ, Jana - MACEK, Petr a kol. Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
  • Multimedia : from Wagner to virtual reality. Edited by William Gibson - Randall Packer - Ken Jordan. New York: W.W. Norton, 2002. xxxviii, 4. ISBN 0393049795.
  • SMOLKA, M. – KOFROŇ, P. Grafické partitury a koncepty. Olomouc: Votobia, 1996.
  • LICHT, Alan. Sound Art: Beyond Music, Between Categories. New York: Rizzoli, 2007
  • FLAŠAR, Martin. Příliš hlučná samota. MP3 přehrávače a konstrukce individuálního prostoru. In Musical culture and education in international society. Nitra: Univerzita Konštantína filozofa v Nitre, 2010. od s. 82-92.
  • ECO, Umberto. O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz. Praha: Mladá fronta, 2002. Myšlenky. ISBN 80-204-0959-9.
  • BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha: Slon, 1995.
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia, c2002. ISBN 80-200-1076-9.
  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu: problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007. Disk. Malá řada. ISBN 978-80-86970-31
  • MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde. Praha : Karolinum, 2006.
Výukové metody
Přednáška, průběžné čtení doporučených textů.
Metody hodnocení
- min. 50% docházka
- závěrečný písemný test
Odevzdat min. 4 rešerše zadaných textů:
• Pešánek, Zdeněk. Kinetismus : kinetika ve výtvarnictví, barevná hudba. Praha: Česká grafická Unie, 1941. s. 1-20.
• Neuhaus, Max. Sound art? In Volume: Bed of Sound, P.S.1, New York: Contemporary Art Center, July 2000.
• Chion, M. – Gorbman, C. Audio-vision: sound on screen. New York: Columbia University Press, c1994. Kap. 1. Projections of Sound on Image (s. 3-24).
• Sexton, J. (ed.). Music, sound and multimedia: from the live to the virtual. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007. Kap. 3. Music in Video Games (s. 51-67).
• Viola, B. Will there by condominiums in data space? In Multimedia : from Wagner to virtual reality. Edited by William Gibson - Randall Packer - Ken Jordan. New York: W.W. Norton, 2002, s. 315–326.
• Anderson, L. Coda: Laurie Anderson, „The Language of the Future“. In Multimedia : from Wagner to virtual reality. Edited by William Gibson - Randall Packer - Ken Jordan. New York: W.W. Norton, 2002, s. 399–402.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.