TIM_B_034 Artgorithms: Algoritmické umění – praxe

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Staudek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Staudek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 N31
Předpoklady
Předmět je věnován průniku umění, výpočtů a algoritmů. Zabývá se praktickými aplikacemi softwarové estetiky a programovatelné obraznosti ve výtvarném umění. Jeho absolvování předpokládá umělecké cítění a středně pokročilou uživatelskou znalost programů pro úpravu obrazu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
— Seznámit se s aktuálním vývojem a tendencemi v oblasti generativního umění.
— Prohloubit znalosti o aplikacích matematiky a informatiky ve výtvarném umění.
— Porozumět principům exaktní estetiky v procesu návrhu i posuzování umění.
— Získat praktické dovednosti v užívání softwarových nástrojů pro generovanou tvorbu.
— Vytvořit ze vzniklých děl kolektivní výstavu.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni
porozumět algoritmickým konceptům a nástrojům v umělecké tvorbě;
navrhnout a aplikovat vlastní postupy generativní tvorby ve volném i užitém umění;
interpretovat a hodnotit algoritmickou výtvarnou tvorbu prostředky exaktní estetiky;
spolupracovat v týmu na produkci kolektivního výtvarného projektu.
Osnova
  • 1. Barva.
  • 2. Bod.
  • 3. Linie.
  • 4. Plocha.
  • 5. Struktura.
  • 6. Fraktál.
  • 7. Ornament.
  • 8. Náhoda.
  • 9. Optimalizace.
  • 10. Evoluce.
  • 11. Emergence.
  • 12. Interakce.
  • 13. Vizualizace.
Literatura
    povinná literatura
  • STINY, George a James GIPS. Algorithmic Aesthetics: Computer Models for Criticism & Design in the Arts. University of California, 1978. ISBN 0-520-03467-8. URL info
    doporučená literatura
  • CAPLAN, Craig S. The Bridges Archive. The Bridges Organization, 2013. URL info
  • FRIEDMAN, Nat a Ergun AKLEMAN. HYPERSEEING. The International Society of the Arts, Mathematics, and Architecture (ISAMA), 2012. URL info
  • MONFORT, Nick a Patsy BAUDOIN. 10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10. The MIT Press, 2012. URL info
  • RADOVIC, Ljiljana. VisMath. Mathematical Institute SASA, Belgrade, 2014. ISSN 1821-1437. URL info
  • SCHIFFMAN, Daniel. The Nature of Code: Simulating Natural Systems with Processing. Daniel Schiffman, 2012. ISBN 0-9859308-0-2. URL info
Výukové metody
Předmět je tvořen semináři a samostatně zpracovávanými projekty. Po komentovaném úvodu do daného tématu následuje tutorované praktikum, v němž jsou představeny možnosti výtvarného ztvárnění tématu softwarovými nástroji. Semináře jsou doplněny o e-learningovou podporu ve výukovém systému Schoology. Od studentů se očekává účast na seminářích a samostatná tvůrčí činnost dle poskytnutých podkladů.

Projekty jsou zadány formou domácích úloh. Ke každému zadání jsou připraveny volně dostupné tvůrčí aplikace. Postup práce bude na seminářích konzultován s vyučujícím. Vybrané výtvarné výstupy studentů budou prezentovány formou výstavy.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zkouškou. Výsledná známka odpovídá počtu bodů získaných v průběhu semestru. Studenti absolvují kurz po splnění alespoň poloviny samostatných projektů (50 bodů). Ke zkouškovému projektu (dalších 50 bodů) finalizují vybraná díla pro výstavu a vypracují k nim písemnou zprávu shrnující použité algoritmy a jejich parametry. Další body mohou studenti získat za aktivitu na seminářích.

Hodnoticí škála: A = 100–90, B=89–80, C=79–70, D=69–60, E=59–50, F<50 bodů.
Informace učitele
https://artgorithms.tumblr.com/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.