TIM_M_020 Umění na internetu

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Szűcsová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 N42
Předpoklady
Schopnost číst a porozumět textům v angličtině, účastnit se diskuze, otevřenost, zájem o historii, teorii a výstavní strategie internetového umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Schopnost vyhledávat na internetu v češtině a angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o historii internetového umění a dobových i aktuálních způsobech jeho vystavování.
V rámci teoretické průpravy budou rozebrány různé přístupy k vystavování internetového umění v závislosti na jeho formě, institucionalizaci a kurátorských osobnostech. Student bude seznámen s různými polohami internetového umění a specifiky jejich vystavování, pozornost bude věnována stěžejním historickým příkladům. Důraz bude kladen na praktické využití poznatků.
Výuka probíhá formou přednášky doplněné diskuzemi, praktickými cvičeními, četbou doporučené literatury a vypracováním samostatné práce.
Kurz je koncipován jako potřebný informační background pro budoucí kurátory pracující s internetovým uměním a organizátory výstav a pro zájemce o internetové umění. Absolvent kurzu je schopen kriticky vyhodnotit výstavu internetového umění nebo internetové umění zahrnující, zapojit se do organizace výstav.
Předmět je možné doplnit o praktické aspekty realizace výstavy internetového umění: od kurátorské přípravy výstavního projektu, jeho fundraising, propagaci, realizaci a doprovodný program po postprodukci.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu bude schopen:
- rozumět umění spojenému s internetem v kontextu praxe současného umění
- orientovat se v teorii a praxi internetového umění, net artu
- vykazovat znalost zásadních výstav, kurátorských osobností a přístupů k prezentaci internetového umění
- rozumět termínům popisujícím uměleckou praxi nějakým způsobem spojenou s internetem a rozumět pluralitě jejích forem
- projevovat sensitivitu vůči uměleckému dílu a jeho adjustaci pro daný výstavní prostor (porozumět termínům jako site-specific, site-sensitive, archivní přístup ad.)
- orientovat se v problematice výstavnictví internetového umění
Osnova
  • I. úvod
  • lekce googlení & studia cizojazyčného textu, obeznámení s klíčovými zdroji na internetu
  • II. k teorii a historii
  • historický vhled do internetového umění a způsobů jeho prezentace (i) mimo galerijní systém; pionýři, web 1.0, web 2.0, postinternet, expanded internet art; net art na pozadí současného umění
  • pozice digitálního/internetového umění v (on-line)galeriích dnes: začleňování a vyčleňování shrnutí a zarámování různých přístupů kurátoství umění na internetu nebo kurátorství internetového umění? diskuze: doslovný přístup, archivní přístup, kurátoruj sebe sama, kurátor jako umělec // různé typy kurátorů, DIY, přirozené začlenění do výstav současného umění; nezávislé vs. komerční modely
Literatura
    povinná literatura
  • QUARANTA, Domenico. „In Between“. In: STUBBS, Phoebe (ed.) Art and the Internet. Black Dog Publishing, Londýn 2013.
  • PAUL, Christiane. „Curation | Context | Archive. Presenting and Preserving New Media Art“. In: BÜHLER, Melanie (ed.). No Internet, No Art. A Lunch Bytes Anthology. Onomatopee 102 2015. s. 83–94.
  • 2019. Falco Van Burg. The ignorance in displaying new media art. https://falcovanburg.nl/thesis/
  • 2019. QUARANTA, Domenico. Exhibition Strategies For Digital Art: Examples And Considerations. In.: GIUSTI, Lorenzo – RICCIARDI, Nicola (eds.). Museum At The Post-Digital Turn, Amaci - OGR - Mousse Publishing, Milan 2019. s. 177–198.
  • „Simple Net Art Diagram“. Net Art Anthology, https://anthology.rhizome.org/simple-net-art-diagram
  • MOSS, Ceci. „Internet Explores“. In.: HALTER, Ed – CORNELL, Lauren (eds.) Mass Effect. Art and the Internet in the Twenty-First Century. The MIT Press, Cambridge Massachusetts / London England, 2015. s. 147–157.
  • 2014. MEIXNEROVÁ, Marie. #mm net art: Internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Pastiche Filmz, Olomouc 2014.
    doporučená literatura
  • MOSS, Ceci. Expanded Internet Art and the Informational Milieu.Bloomsbury Academic, 2019.
  • KHOLEIF, Omar (ed.), You Are Here: Art After the Internet, Manchester: Cornerhouse Books, and London: SPACE, 2014.
  • Petr Hošek, Post internetové umění v galerijní praxi, Prague: Charles University, 2014, 71 pp. Master's thesis. (Czech)
  • VERSCHOOREN, Karen E. Situating Internet Art in the Traditional Instituon of Contemporary Art. (diplomová práce) Department of Comparative Media Studies, Massachusetts Institute of Technology, 2007.
  • SOULELLIS, Paul. The Post as Medium. In: CONNOR, Michael – DEAN, Aria – ESPENSCHIED, Dragan (eds.) The Art Happens Here: Net Art Anthology. Rhizome 2019. s. 424–430.
  • Veronika Sellnerová, Reflexe českého post-internetového umění, Brno: Masaryk University, 2016, 52 pp. Bachelor's thesis. (Czech)
  • TROEMEL, Brad. Peer Pressure. Essays on the Internet by an Artist on the Internet. Link Editions, Brescia 2011.
  • 2013. DEKKER, Annet - FAUCONNIER, Sandra. Speculative Scenarios, or what will happen to digital art in the (near) future?. Baltan Laboratories, Eindhoven 2013.
  • MOSS, Cecilia Laurel. Expanded Internet Art and the Informational Milieu. (dizertační práce) Department of Comparative Literature, New York University, 2015. 180 stran. Dostupné z WWW: .
  • HALTER, Ed – CORNELL, Lauren (eds.) Mass Effect. Art and the Internet in the Twenty-First Century. The MIT Press, Cambridge Massachusetts / London England, 2015.
  • Annet Dekker [webové stránky] http://aaaan.net/
  • McHUGH, Gene. Post Internet: Notes on the Internet and Art, Brescia: Link Editions, 2011. Collected posts from the blog 122909a.com, Dec 2009-Sep 2010.
  • BAZZICHELLI, Tatiana: Networking: The Net as Artwork. BoD 2009.
  • BÜHLER, Melanie (ed.), No Internet, No Art: A Lunch Bytes Anthology, Eindhoven: Onomatopee, 2015.
Výukové metody
přednáška, domácí četba odborných textů, samostatná příprava na hodinu, sledování internetového umění a online výstav na internetu, vyhledávání informací na internetu, vypracování samostatných domácích úkolů, prezentace a diskuze ve třídě, vypracování a analýza textu
Metody hodnocení
K udělení zápočtu je nutno v průběhu semestru podstoupit následující kroky:
1) Vypracování samostatné závěrečné práce na téma dle vlastního výběru z okruhu doporučených témat (tematické okruhy: překlad textu o vystavování internetového umění do češtiny/slovenštiny, portrét kurátorské osobnosti či výstavního prostoru, úvaha/kritika/kritická reflexe historicky významné výstavy internetového umění nebo umění na internetu). Rozsah textu 4–8 NS dle tématu. (Zdařilé texty možno publikovat v JOINME)
2) Krátký závěrečný test z historie net artu (díla, osobnosti, proměny)
3) Volitelné – v skupinkách zorganizování výstavy internetového umění nebo výstavy umění na internetu
4) Účast v hodině: povolené max. 3 absence
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.