AEM_01b Metodologický seminář II

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Goláňová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Věra Klontza, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:40 M12
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je dobrá znalost angličtiny a jednoho dalšího cizího jazyka. Některé hodiny mohou probíhat v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/25, pouze zareg.: 1/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Mezi základní cíle semináře patří prohloubit znalosti studentů a studentek magisterského studia archeologie zejména s ohledem na aktuální vědecké výsledky na poli archeologie pravěku. Absolventi a absolventky semináře budou schopni zasadit následně svůj vlastní výzkum do interdisciplinárního a mezinárodního kontextu. Studující si zároveň prohloubí diskusní a argumentační dovednosti, jak v mluvené, tak v psané podobě. Důraz bude kladen na prezentaci vlastních myšlenek a porozumění psanému textu.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
- identifikovat aktuální témata pravěkého a raně historického výzkumu;
- formulovat názory na základě prostudované literatury k vybrané problematice a výsledky tohoto studia zasadit do širších souvislostí;
- porovnat vědecké názory k vybrané problematice a zdůvodnit jejich metodologická východiska;
- vést diskusi na odborné téma; objektivně stavět diskusní argumenty;
- napsat odbornou argumentační esej včetně bibliografického aparátu.
Osnova
  • 1. Úvod 2. Archeologie a politika I - aneb naše keltská kapka krve 3. Archeologie a politika II - řecké dějiny jako politikum 4. Diskuzní hodina 5. Identita a archeologie I - romanizace 6. Identita a archeologie II - minójská identita 7. Diskuzní hodina 8. Migrace I - keltská mobilita v písemných pramenech vs. archeologie a přírodovědecké analýzy 9. Migrace II - řecká kolonizace, Féničané a mořské národy 10. Diskuzní hodina 11. Elity I - Fürstengräber, ženské elity 12. Elity II a jejich poznávání v antice 13. Diskuzní hodina a závěr
Literatura
    povinná literatura
  • Wobst, M.H., 1978. The Archaeo-Ethnology of Hunter-Gatherers or the Tyranny of the Ethnographic Record in Archaeology. American Antiquity 43, 303–309.
  • Fahlander, F., 2004. Archaeology and Anthropology - Brothers in Arms? On Analogies in 21st-century Archaeology, in: Fahlander, F., Oestigaard, T. (Eds.), Material Culture and Other Things. Post-Disciplinary Studies in the 21st Century
  • Sosna, Daniel, Sládek, V., Galeta, P., 2010. Investigating mortuary sites: The search for synergy. Anthropologie XLVIII, 33–40.
  • Chapman, R., 2013. Death, burial, and social representation, in: Tarlow, S., Nilsson Stutz, L. (Eds.), The Oxford Handbook of the Archaeology of Death and Burial. Oxford University Press, Oxford, pp. 47–57.
  • SØRENSEN, Marie Louise Stig. Gender archaeology. 1st pub. Cambridge: Polity, 2000, xi, 236. ISBN 0745620140. info
    doporučená literatura
  • Květina, P., Hrnčíř, V., 2013. Between archaeology and anthropology: imagining Neolithic settlements. Anthropologie 51, 323–347.
  • Gilchrist, R., 1999. Gender and archaeology: contesting the past. Routledge, London ; New York.
  • Gramsch, A. (Ed.), 2000. Vergleichen als archäologische Methode: Analogien in den Archäologien: mit Beiträgen einer Tagung der Arbeitsgemeinschaft Theorie (T-AG) und einer kommentierten Bibliographie, BAR international series 825.
  • Bickle, P., Whittle, A. (Eds.), 2013. The first farmers of central Europe: diversity in LBK lifeways. Oxbow Books, Oxford and Oakville.
  • Gosden, C., 1999. Anthropology and archaeology: a changing relationship. Routledge, London; New York.
  • DOLEŽALOVÁ, Kateřina. První ženy moravské archeologie. Studia archaeologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 18, č. 2, s. 63-78. ISSN 1805-918X. Digitální knihovna FF MU info
    neurčeno
  • HARDING, A. F. Warriors and weapons in Bronze age Europe. Budapest: Archaeolingua Alapítvány, 2007, 228 s. ISBN 9789638046864. info
  • MALLORY, J. P. a Douglas Q. ADAMS. The Oxford introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European world. First published. Oxford: Oxford University Press, 2006, xxiv, 731. ISBN 9780199287918. info
  • EARLE, Timothy K. Bronze Age economics : the beginnings of political economies. Boulder: Westview Press, 2002, xi, 452. ISBN 0813338778. info
Výukové metody
plnění úkolů v ELFu - domácí příprava na základě povinné literatury, diskuze, esej
Metody hodnocení
S 2, z Požadavky k zápočtu: odevzdání domácích úkolů, dostatečná aktivní účast na seminářích (tolerovány 2 absence), odevzdání eseje v náležité kvalitě
Informace učitele
viz ELF - předmět AEM_01b Metodologický seminář II se studijní literaturou
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: K získání zápočtu je třeba dostatečná a aktivní účast a splnění zadaných úkolů.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.