HV_95b Seminář hudební estetiky a teorie II.

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 N43
Předpoklady
HV_95a Seminář hudební estetiky I.
Hlavní důraz je kladen na estetickou tradici 20. století.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/30, pouze zareg.: 2/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář nabízí možnost zabývat se historickými i metodologickými problémy hudební estetiky, sémiotiky a teorie komunikace a zkoumat z hlediska těchto disciplín procesy hudební tvorby, interpretace a recepce. Individuální badatelská práce studentů může být zaměřena též na sémantickou analýzu jednotlivých hudebních děl, na studium interakci hudby s jinými druhy umění a na sémantickou analýzu a hermeneutiku verbálních textů o hudbě. Navíc lze v rámci semináře vypracovávat referáty týkající se dějin esteticky a sémioticky orientovaného muzikologického myšlení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se bude student lépe orientovat v hudebně teoretických a estetických textech 1. pol. 20. století.
Osnova
  • Posluchači si vyberou některé z uvedených témat a na seminářích budou průběžně referovat o výsledcích studia. Seminární cvičení se vztahuje k následujícím tematickým okruhům.
  • 1. Problematika vztahu hudební teorie a hudební estetiky.
  • 2. Funkční teorie a teorie stupňů (Sechter - Riemann) - rozdíly a paralely
  • 3. Schenkerova teorie, estetika, ideologie, recepce Schenkerovy teorie (Schenkerovi žáci a "schenkerianismus"). Umění a ideologie. Existují objektivní kritéria pro posouzení hudby 19.století? Rozporný obraz tohoto autora v různých zemích. Co je na Schenkerově Schichtenlehre skutečně nového?
  • 4. Goethe a hudba, Goethův odkaz v hudební teorii a estetice (A.B. Marx, H. Schenker, A. Webern, A. Hába ad.) Goethův vliv na hudební teorii 19. a 20. století.
  • 5. Busoniho Návrh nové estetiky hudebního umění: mikrointervalová hudba, boj o novou operu. 6.
  • Busoniho "junge Klassizität" a "alternativní moderna". Obrana vlastních textů před novými vykladači a krátké dějiny mikrointervalové hudby.
  • 7. Schönbergova hudební teorie a estetika. Rozdílné představy o vytváření uměleckého díla v autorově 2. a 3. tvůrčí periodě (tzv. volná atonalita a dodekafonie).
  • 8. Schönbergova "vídeňská" a "berlínská škola".
  • 9. Ernst Kurth: Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners "Tristan".
  • 10. August Halm: Von zwei Kulturen der Musik.
  • 11. Hábova Neue Harmonielehre (světově nejproslulejší dílo domácí hudební teorie?) - zaznamenává Hábova učebnice pouze autorovu individuální techniku (Šín), anebo je odrazem obecnějších stylových tendencí?
Literatura
  • FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 303 s. ISBN 8021005661. info
  • FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. D. 3. V Brně: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0567-X. info
  • FORTE, Allen a Steven E. GILBERT. Introduction to Schenkerian analysis. Edited by Heinrich Schenker. New York: W. W. Norton & Company, 1982, 397 s. ISBN 0393951928. info
  • SCHENKER, Heinrich. Harmony. Edited by Oswald Jonas, Translated by Elisabeth Mann-Borgese. Pbk. ed. Chicago: University of Chicago Press, 1980, xxxii, 359. ISBN 0226737349. info
  • SCHENKER, Heinrich. Five graphic music analyses. Edited by Felix Salzer. New York: Dover, 1969, 61 s. ISBN 9780486222943. info
Výukové metody
semináře; čtení textů
Metody hodnocení
seminární úkol; prezentace (80% účast)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/HV_95b