KPI22 Kreativní práce s informacemi

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
celý předmět je formou eLearningu. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Šolcová (cvičící)
Mgr. Eliška Weisová (cvičící)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o problematiku a chuť se vzdělávat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 300 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 59/300, pouze zareg.: 0/300, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/300
Cíle předmětu
Kurz Kreativní práce s informacemi podporuje rozvoj informační gramotnosti studentů. Navazuje na tradiční témata práce s informacemi a doplňuje je tak o aktuální kompetence potřebné pro efektivní rozvoj jedince v informační společnost. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat teorii kreativity a kritického myšlení a využívat je ve svém studiu;
- efektivně používat asociace a aplikovat je do kreativních technik;
- pojmenovat a využít základní nástroje vizualizace informací;
- vytvářet vlastní mentální mapy pro akademické i neakademické prostředí;
- využívat metody tvůrčího psaní pro akademické i beletristické psaní;
- používat při studiu techniky učení a paměťové techniky
- chápat smysl sebeřízení během práce a učení se


Kurz představuje pravděpodobně nejširší a nejkomplexnější vzdělávací online předmět zaměřující se na kreativitu v České republice. Vychází z řady monografií a skript autora kurzu, který spolu se svými kolegy téma kreativity v procesu učení a práce s informacemi rozvíjí. Těžiště je nořeno do vlastní schopnosti studenta rozvinout svůj tvůrčí potenciál a uplatnit ho ve vlastním studiu nebo práci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
tvořit myšlenkové mapy;
využívat metody tvůrčího psaní;
využívat kreativní techniky;
kriticky číst;
rychle číst;
tvořit pokročilým způsobem poznámky;
vytvářet infografiku;
využívat náčrtky pro zápis informací;
reflektovat svůj proces učení se;
řídit svůj proces učení;
rozvíjet a podporovat vlastní kreativitu;
Osnova
  • Hledání vlastní vzdělávací cesty
  • Metody učení a kreativita
  • Myšlenkové mapy
  • Efektivní a kritické čtení
  • Tvůrčí psaní
  • Kreativní techniky
  • Vizualizace a presentace informací
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, Michal. Kreativní práce s informacemi. 1. vyd. Brno: Flow, 2018. 169 s. ISBN 978-80-88123-20-0.
    doporučená literatura
  • ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.
  • ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Efektivní učení. 1. vyd. Brno: Bizbook, 2016, 159 s. ISBN 978-80-265-0479-5. info
  • ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Heuristická analýza desktopových nástrojů pro tvorbu myšlenkových map. IT lib. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2015, roč. 2015, č. 1, s. 38-44. ISSN 1335-793X. URL info
  • ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014, 168 s. ISBN 978-80-265-0267-8. URL info
  • ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Heuristická analýza aplikací na tvorbu myšlenkových map v tabletu. ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 5, č. 2, s. 1-10. ISSN 1804-2406. URL info
  • ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. ISBN 8025104575. info
Výukové metody
e-learning
Metody hodnocení
Student během semestru absolvuje každý týden úvod do zajímavých technik, z kterých bude plnit úkoly a provádět vzájemné hodnocení spolužáků. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit zadané úkoly, složit online test a vytvořit kreativní deník.
Informace učitele

Odkaz na kurz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.