FF:KPI33e DigCompEn - Informace o předmětu
KPI33e Digital competence development course
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Šolcová (cvičící) - Garance
- RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- (! KPI33 DigComp ) && (! ISKM07 Literatura a humanitní vědy ) || !NOWANY( KPI33 DigComp , ISKM07 Literatura a humanitní vědy )
Expected is the basics of English and interest in the issue. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 300 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/300, pouze zareg.: 0/300, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/300 - Cíle předmětu
- Digital competences are essential for life in contemporary society. They are a prerequisite for study, civic activism, access to work or culture, for secure communication through the Internet, etc. The course tries to describe these competencies (according to the European Reference Framework) and offer them both a theoretical and a mostly practical perspective. The course aims to develop the ability of every individual with digital competences to practically handle, but also to think about them critically.
The aim of the course is to show the broader context of digital competences. We start from DigComp, which defines five areas of competence within which each citizen should develop. It tries to show how individual competences influence and change the information society and what impact their development or absence can have. At the same time, they also seek to deepen them in practice. - Výstupy z učení
- Students will be able to:
- Define and critically reflect digital competences
- Work alone, even in a team with a European Reference Framework
- Understand the relationship of the information society and digital competences
- Engage in the development of digital competencies in specific teams
- Use appropriate tools for each competence area
- Safely use online communication tools to reflect data leaks and misuse issues
- Set your personal balance between work and study, between technology and nature.
He / she will be able to understand basic concepts of copyright.
- He / she will have the basic ability to work with information and understand why information is related to power. - Osnova
- The course copies structure of DigComp 2.1:
- Introductory definition of digital competences
- Information and data literacy
- Communication and cooperation
- Creating digital content
- Safety
- Problem solving
- Literatura
- povinná literatura
- CARRETERO, Stephanie, et al. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Joint Research Centre (Seville site), 2017.
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017. 111 s.
- ČERNÝ, Michal. Informační a učící se společnost. 1. vyd. Brno: Paido, 2017. 144 s. ISBN 978-80-7315-263-5.
- neurčeno
- KNOBEL, Michele. Digital literacies: Concepts, policies and practices. Peter Lang, 2008.
- FERRARI, Anusca. DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. 2013.
- ALA-MUTKA, Kirsti; PUNIE, Yves; REDECKER, Christine. Digital competence for lifelong learning. Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), European Commission, Joint Research Centre. Technical Note: JRC, 2008, 48708: 271-282.
- Výukové metody
- The course is fully online.
- Metody hodnocení
- Students will elaborate assigned tasks, give feedback to their classmates, and at the end, they will work out a final assignment and pass a simple test (in which they have three attempts). There will also be two mandatory self-evaluation questionnaires at the beginning and end of the course, which will not be part of the final evaluation.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://kisk.phil.muni.cz/digicomp/en
Below are the provisional links to the Czech version of the course! The course will be fully online - check out its website for basic information about it. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: jde o online kurz.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/KPI33e