FF:MUB_020 Muzejní marketing - Informace o předmětu
MUB_020 Muzejní marketing a management
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. František Šebek (přednášející)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10. 3. 10:00–13:40 M22, Pá 24. 3. 10:00–13:40 M22, Pá 28. 4. 10:00–13:40 M22, Pá 19. 5. 10:00–13:40 M22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, B-HI) (2)
- Muzeologie (program FF, B-HS)
- Muzeologie (program FF, B-MU_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu, které budou aplikovány do praxe muzeí. Studenti si osvojí základní postupy procesu řízení muzejních institucí, zásady marketingu, public relations, fundraisingu aj. v podmínkách muzeí a se zřetelem na obecné vývojové tendence v ČR a evropském kontextu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit základní principy managementu a marketingu muzejních institucí;
- aplikovat poznatky v praxi - Osnova
- Struktura oboru managementu, základní pojmy, jeho historie a strategické tendence v podmínkách 21. stol. Muzea a problematika trhu volného času.
- Řízení instituce jako proces řízení a osobnost manažera, způsoby komunikace v muzeu, problematika podnikové kultury. Různé styly řízení, jako např. týmový management, brainstorming, řízení v době turbulentních změn, krizový management.
- Zásadní význam plánování (projektování), stanovení koncepcí a strategií činnosti muzeí. Konkrétní postupy v podmínkách muzeí v ČR. Management některých specifických činností muzea: management sbírek (collections management); bezpečnostní management aj.
- Problematika výkonnostních standardů a problematika měření výkonnosti muzeí. Měřitelné a neměřitelné indikátory; benchmarking muzeí.
- Public relations (PR) a jeho důležitost v procesu řízení. PR v podmínkách muzeí a konkrétní příklady. Muzea a sdělovací prostředky u nás.
- Marketing jako věda a umění. Marketingový mix a jeho jednotlivé složky v podmínkách muzeí ČR.
- Fundraising jako umění a věda. Hlavní zásady a úskalí provádění fundraisingu v podmínkách muzeí se zřetelem na situaci v ČR.
- Mezinárodní etický kodex muzeí vyhlášený ICOM a hlavní právní normy pro muzejnictví v ČR. Charakteristika struktury muzeí v ČR a v různých zemích Evropy (struktura zřizovatelů, právní formy, typy muzeí podle zaměření činnosti).
- Literatura
- povinná literatura
- DRUCKER, Peter F. Výzvy managementu pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 187 s. ISBN 80-7261-021-X. info
- JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění : [art marketing v praxi]. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 284 s. ISBN 9788024727240. URL info
- KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 304 s. ISBN 8024711044. URL info
- doporučená literatura
- FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 206 stran. ISBN 8021010347. info
- KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
- LEDVINOVÁ, Jana – PEŠTA, Karel: Základy fundraisingu aneb, jak získat peníze pro prospěšnou činnost. Praha: ISBN, 1996. s. 146
- NENADÁL, Jaroslav – VYKYDAL, David – HALFAROVÁ, Petra: Benchmarking - Mýty a skutečnost (Model efektivního učení se a zlepšování). Praha: Nakladatelství Press, 2011. s. 265. ISBN 978-80-7261-224-6
- VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 9788072610297. info
- VYSEKALOVÁ, Jitka – MIKEŠ, Jiří.: Reklama: Jak děla reklamu. Praha: Grada Publisching, 2008.
- VYSEKALOVÁ, Jitka – MIKEŠ, Jiří – BINAR Jan: Image a firemní identita. Praha: Grada Publisching, 2020 (2. vyd.).
- Výukové metody
- Kontaktní výuka (přednášky, dialog).
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/MUB_020