UCJL15 Divadlo poezie

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 D51, kromě St 19. 4. ; a St 10. 5. 18:00–19:40 D51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na rozvíjení řečových schopností v českém jazyce v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších poetických textů, osvojení si současných tendencí v české dramatické tvorbě, poznání různých autorů poetických textů. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se spontánně k různým tématům v různých modelových situacích a uvědomit si možnosti různorodého zpracování poetického textu.
Výstupy z učení
Projekt, možnost zúčastnit se soutěží divadel poezie. Práce s tělem, prostorem, řečovými schopnostmi, tvůrčí práce s textem, tvorba divadelně poetického scénáře. Student bude po absolvování schopen: samostatně se vyjadřovat v různých situacích, Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se spontánně k různým tématům v různých modelových situacích a uvědomit si možnosti různorodého zpracování poetického textu.
Osnova
  • 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Hry monologické a dialogické. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování; výuka zahrnuje 2 hodiny ateliéru týdně.
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002, 153 s. ISBN 8070681667. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Druhé, doplněné vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2012, 146 stran. ISBN 9788073312145. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Translated by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 8085866161. info
    doporučená literatura
  • ROUBAL, Jan. Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015. 293 s. ISBN 978-80-7460-085-2.
  • ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie. Praha: IPOS ARTAMA, 2001. 24 s. ISBN 88-7068-57-8.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace
Metody hodnocení
Závěrečný (skupinový) projekt, zápočet.
Informace učitele
Další doporučená literatura: NUHLIČKOVÁ, Alena. Dominik – cesta k divadlu poezie. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1976. 26 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Max. počet účastníků 24, minimální počet účastníků 6. Kurs je určen posluchačům imatrikulovaným od podzimu 2021.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.