FF:AJU2106 Individ. rozdíly ve výuce AJ - Informace o předmětu
AJU2106 Individuální rozdíly ve výuce anglického jazyka
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- kromě Čt 18. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_) (3)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je prohloubit u studentů znalosti individuálních rozdílů a speciálních potřeb v učení se a výuce angličtiny jako cizího jazyka na úrovni jak teoretické, tak i praktické. Studenti se naučí ve výuce angličtiny rozpoznat projevy problémů způsobených individuálními rozdíly a speciálními potřebami. Dále budou studenti vedeni k tomu, aby přemýšleli o různých způsobech integrace individuálních rozdílů žáků a vhodném výběru a úpravě výukových materiálů a metod hodnocení. Kurz představí jednak příklady problémů z praxe, jednak způsoby jejich řešení v kontextu střední školy.
- Výstupy z učení
- Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Popsat individuální rozdíly v učení se, speciální vzdělávací potřeby a způsoby, jimiž ovlivňují učení se anglickému jazyku. 2. Rozpoznat, a do jisté míry také vyhodnotit, problémy ve výsledcích žáka a jeho procesu učení se jazyku, které jsou způsobeny individuálními rozdíly v učení se nebo speciálními potřebami, navrhnout vhodná řešení. 3. Rozpoznat aspekty jazyka, které mohou být problematické pro studenty se speciálními potřebami nebo v souvislosti s individuálními rozdíly v učení se. 4. Vybrat a adaptovat výukové materiály a připravit hodiny tak, aby odpovídaly rozmanitým potřebám žáků ve výuce jazyka. 5. Pracovat s doporučeními z lékařských zpráv a zpráv z pedagogicko-psychologické poradny.
- Osnova
- 1. Úvod a přehled individuálních rozdílů ve výuce a učení se cizímu jazyku, speciálních potřeb a jejich dopadu na procesy a výsledky učení se jazyku. 2. Hodnocení a diagnóza na úrovni jazykové výuky, rozpoznání problémů v procesu učení se cizímu jazyku a výsledcích žáka. 3. Realita střední školy: Komunikace v rámci školy (speciální pedagog, výchovný poradce, asistent učitele), komunikace s institucemi (pedagogicko-psychologická poradna). 4. Výběr a úprava technik výuky a výukových materiálů. 5. Hodnocení výstupů z učení u studentů se speciálními potřebami.
- Literatura
- povinná literatura
- selected chapters of Lightbrown, P., & N. Spada, N. (2013). How languages are learned, 4th edn. Oxford: Oxford University Press.
- Kormos, J., & Smith, A. M. (2012). Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters.
- Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of language learner revisited. New York: Routledge.
- doporučená literatura
- Tudor, I. (1996). Learner-centredness as language education. Cambridge: Cambridge University Press.
- Tudor, I. (2009). Learner-centredness as Language Education
- Skehan, P. (2014). Individual learning differences in second language learning. New York: Routledge.
- Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
- Oxford, R. (2013). Teaching and researching language learning strategies. New York : Routledge.
- Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: individual differences in second language acquisition. New York: Routledge.
- Oxford, R. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
- Kormos, J., & Kontra, E. H. (2008). Language learners with special needs: an international perspective. Bristol: Multilingual Matters.
- Výukové metody
- Výklad, demonstrace, diskuze, skupinová práce, četba, domácí úkoly, interaktivní analýza práce žáka.
- Metody hodnocení
- Povinná docházka. Test vycházející ze zadané četby a obsahu seminářů. Úkol, ve kterém studenti diagnostikují žáka na úrovni učení se jazyku z perspektivy individuálních rozdílů v učení se a speciálních potřeb a ve kterém navrhnout vhodné úpravy výukových technik a materiálů.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/AJU2106