ISKB51 Rozvoj kompetencí učícího knihovníka

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět je určen studujícím po absolvování minimálně 1. ročníku bakalářského studijního programu ISK.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 6 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/6, pouze zareg.: 0/6
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet dovednosti a kompetence budoucích učících knihovníků a studentů se zájmem o neformální vzdělávání v oblasti participace na vzdělávacích aktivitách různých typů (městských, akademických, muzejních apod.). Studenti se v rámci kurzu naučí pod záštitou vyučujících a knihovníků z praxe-mentorů organizovat, připravovat a prakticky realizovat vzdělávací aktivity v kontextu akademických knihoven a dalších paměťových institucí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat vzdělávací potřeby cílové skupiny
- navrhnout odpovídající vzdělávací aktivitu s relevantními vzdělávacími cíli
- organizovat a realizovat vzdělávací aktivity v praxi
- evaluovat průběh a dopady vzdělávací aktivity na cílovou skupinu
- reflektovat svoji vlastní tréninkovou pozici "učícího knihovníka"
Osnova
  • Pro semestr jaro 2024 bude reálným prostředím aktivit studujících dle jejich preferencí jednak Ústřední knihovna Filozofické fakulty MU, jednak Knihovna na Křižovatce. Rámcová osnova kurzu je určena pro semestrální činnost studujících individuální (případně ve dvojicích - pro Knihovnu na křižovatce).
  • Mentorský program ve vzdělávacích aktivitách Ústřední knihovny Filozofické fakulty MU pod vedením Mgr. Terezy Schwarzové Matýsové, garantuje dr. Pavlína Mazáčová: - stínování učícího knihovníka z týmu knihovníků ÚK FF MU - náslechy ve výuce učícího knihovníka - tandemová výuka - spolupráce s učícím knihovníkem na výukových aktivitách v rámci informačního vzdělávání knihovny pro studenty a také v rámci výuky informačních dovedností na některých katedrách FF MU - samostatné vedení dílčích části tandemové výuky pod supervizí mentora-učícího knihovníka - evaluace a reflexe studentských aktivit v rámci mentorského programu
  • Knihovna na Křižovatce - tréninkový semestr pozice "učící knihovník" - garantuje dr. Pavlína Mazáčová, organizačně garantuje Mgr. Tomáš Marek: - mapování vzdělávacích potřeb cílové skupiny a témat edukace, možnost navázání spolupráce s lokálními institucemi (školy, MŠ, organizace pro seniory apod.) - designování edukačních aktivit s pomocí garantů KISKu - PR a marketing edukační aktivity s pomocí garantů KISKu - realizace edukační aktivity - evaluace edukační aktivity - reflexe tréninkové činnosti "učícího knihovníka"
Výukové metody
Předmět probíhá praktickou formou.
a) aktivity v Ústřední knihovně FF MU Cílem této spolupráce je seznámit studující prakticky pomocí průběžných úkolů a v narůstajícím zapojení s prací UK v akademické knihovně. Učící knihovníci mají v tandemové výuce roli mentorů.
Na/před začátkem semestru proběhne vzájemná komunikace studujících a knihovníka/knihovnice, s ní(m)ž bude po celý semestr úzce spolupracovat a která/ý mu bude mentorkou/mentorem. Tuto agendu řeší předně Mgr. Schwarzová Matýsová. V ideálním případě už koncem ledna nebo v únoru, tedy před začátkem semestru. V takovém případě bude mít zapojený student přístup k plánování a koncepčním poradám učících knihovníků. Dojde-li k zapojení až se začátkem semestru, zapojený student se přizpůsobí existujícímu plánu.
Podmínkou úspěšné spolupráce je seznámení studentů s výukovými aktivitami ÚK FF. Některé informace jsou dostupné veřejně (http://knihovna.phil.muni.cz/nase-sluzby/kurzy-a-prednasky/), další materiály jsou interní povahy, ale je možné je studentům nasdílet. (Mapa vzdělávání v ÚK, prezentace, organizační dokumenty, výsledky dotazníků.)
Na základě seznámení se stávajícím stavem student provede rešerši novinek v oblasti informačního vzdělávání/vzdělávání v akademických knihovnách. Navrhuje aktualizaci (tematickou, metodickou, technologickou).
Tandem mentor/student společně pracuje v průběhu semestru na dvou výukových jednotkách. Náslechy student absolvuje alespoň dva, jeden se svým mentorem a další na jiné lekci dle vlastního výběru. Plánovaná je i výuka na dálku (webináře, online workshopy).
Studující naváže vlastní aktivitou na další lekci dle domluvy s mentorem (např. facilitátor úvodního brainstormingu, technická podpora při vyhledávání apod.). Vyvrcholením předmětu bude převzetí části prezentace a výuky v poslední lekci včetně vlastní přípravy podkladů apod., opět dle domluvy s mentorem.
Nedílnou součástí celého procesu bude zpětná vazba proudící oběma směry.
Knihovna Na Křižovatce
Ideálně ve dvojici studující připravují strategii vzdělávací aktivity v knihovně. Postupují od mapování potřeb přes designování, poté plánují strukturu a cíle programu s ohledem na cílovou skupinu. Realizaci předchází marketingová "kampaň", po realizaci probíhá evaluace a následně reflexe činnosti semestru. Při aktivitách studujícím pomáhají garanti z KISku.
Studující tohoto kurzu si po celou dobu aktivit vedou reflektivní deník, přípravu, realizaci i evaluaci edukačních aktivit mají písemně zpracovanou. V průběhu i závěru semestru probíhají informativní a evaluační setkávání s mentory - jejich frekvence je domluvena předem a závisí na individuálních podmínkách studenta.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu pro jednotlivé studující:
- příprava a realizace zvolené aktivity dle konkrétního zadání
- aktivní komunikace a spolupráce s mentorem
- rozumné nakládání s časovou dotací předmětu na základě výše uvedené komunikace
- plnění průběžných úkolů zadávaných mentorem/vyučujícím
- vedení reflektivního deníku/portfolia
- reflexe práce studentů s KISK vyučujícím a učícím knihovníkem Všichni účastníci předmětu v ÚK FF MU se zúčastní úvodní a také závěrečné reflektivní schůzky.
Informace učitele
Předmět je svým pojetím i zaměřením určen v konkretizaci podmínek také pro studující kombinované formy studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.