FF:PSD_SDZ Státní doktorská zkouška - Informace o předmětu
PSD_SDZ Státní doktorská zkouška
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: SDzk.
- Garance
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Uchazeč o státní doktorskou zkoušku a obhajobu disertační práce se přihlašuje k řízení, které zpravidla probíhá v následujícím semestru, na studijním oddělení u referenta pro doktorské studium podáním kompletně vyplněné přihlášky včetně všech příloh: - disertační práce (3x svázaný výtisk); - autoreferát (10x ve formátu A5); - strukturovaný životopis; - seznam publikací.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Klinická psychologie (program FF, D-PS4) (2)
- Obecná psychologie (program FF, D-PS4) (2)
- Sociální psychologie (program FF, D-PS4) (2)
- Cíle předmětu
- Předměty státní doktorské zkoušky: Teorie a metodologie psychologie, Psychologie - oboje dle požadavků a literárních zdrojů uvedených v IS u příslušného předmětu. Zkouška je zaměřena na ověření hlubokých znalostí hlavních teoretických směrů a základních i aplikovaných disciplín psychologie. Důraz je kladen na příslušné historické kontexty i nové teoretické směry v dané oblasti vzdělávání, metodologii, multidisciplinaritu současných psychologických teorií i její transfer do základního i aplikovaného výzkumu.
- Výstupy z učení
- Při Státní závěrečné doktorské zkoušce student prokáže hluboké znalosti základních i aplikovaných psychologických disciplín, které bude schopen uvádět v širokých souvislostech příbuzných vědeckých oborů (filozofie, sociologie, lékařské vědy atpod.). Student prokáže relevantní znalosti z oboru, schopnost syntetizovat poznatky z teoretických základů předmětů, vyvozovat vlastní závěry a hodnocení, diskutovat navržená témata, vysvětlovat definice i teoretické modely, kriticky je hodnotit a nalézat jejich uplatnění ve výzkumu i praxi. Student bude disponovat znalostmi klasických i nových psychologických teorií a disciplín a společenského, kulturního a historického kontextu jejich vzniku a vývoje. Porozumí interdisciplinárním přesahům a multioborové povaze výzkumných témat současného psychologického výzkumu a bude schopen tyto znalosti implementovat do tvorby vlastních vědeckých projektů. Student bude disponovat znalostmi klasických i nových modelů a teorií v psychologii, které využije ve své disertační práci a dokáže je uvést v širším významovém rámci, vysvětlit s ohledem na zkoumaný problém a kriticky zhodnotit – diskutovat jejich přínosy a možná omezení. Student musí prokázat komplexní znalosti celé oblasti filozofie vědy, metodologie a výzkumné metody, bude schopen používat adekvátní odbornou terminologii a získané poznatky uplatní ve své vlastní výzkumné práci.
- Osnova
- Osnova je shodná pro předměty: PSD_TMPS Teorie a metodologie psychologie a PSD_PS Psychologie. Hlavní myšlenkové proudy a školy 20. století. Psychoanalýza a od ní odvozené směry, behaviorismus a navazující teorie, kognitivní přístupy v psychologii, rysový přístup v psychologii, humanistická psychologie, sociálně-kognitivní teorie. Základní psychologické disciplíny a jejich hlavní paradigmata. Nové směry konce 20. století a počátku 21. století. Sociální konstruktivismus jako zastřešující pojem pro postmoderní směry v psychologii, kritický přístup v psychologii, pozitivní a neohumanistická psychologie. Nově etablované disciplíny, jejich předmět a metody. Evoluční psychologie, psychologie celoživotního vývoje, kulturní a mezikulturní psychologie, politická psychologie, genderová psychologie, kyberpsychologie, psychologie míru a konfliktů, psychologie náboženství, psychologie osobní pohody. Silné a slabé stránky specializace v psychologii. Psychologické disciplíny a jejich vzájemná interakce. Mezioborová spolupráce s příbuznými vědeckými disciplínami (sociologie, kriminologie, psychiatrie, ekonomie, lékařství) v teorii i výzkumu. Behaviorální neurovědy, vývojová věda, studia rodiny. Uvedení do problematiky vědeckého poznání. Cesty poznání. Common sense jako východisko všeho poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Teorie a empirie. Zkušenost a poznání. Vymezení vědy předmětem zkoumání, metodou, jazykem, sumou dat a faktů, teorií a modelů a lidí kolem vědy. Klasifikační, explikační, predikční, verifikační a rozhodovací funkce vědeckého poznání. Kauzalita a finalita. Nepravá kauzalita - kondicionalita, koincidence jevů. Uzavřený a otevřený systém. Lidský jedinec jako dynamický systém a možnosti kauzální interpretace vztahů mezi psychickými jevy. Co je metodologie. Pojmy metoda, metodika, technika. Základní metody v psychologii - pozorování rozhovor, experiment, analýza produktů. Extrospekce a introspekce. Objektivní a subjektivní ve vědeckém poznání. Pozitivistické fenomenologické propozice v metodologii. Hermeneutika. Povaha dat a faktů. Nomotetické a idiografické paradigma v psychologii. Logika vědeckého poznání. Indukce, dedukce a abdukce. Dvouhodnotová a vícehodnotová logika. Výroky o množinách. Množinové operace. Třídění. Relace. Jazyk vědy. Termín a pojem. Utváření pojmů. Konstrukt. Sémantika. Definice a jejich typy. Předmět a objekt výzkumu. Psychické jevy. Předmět výzkumu v blízkých vědách - sociologii, antropologii, politologii, lingvistice atd. Problém. Poznané a nepoznané. Problém jako znalost o neznámém. Problém jako otázka. Úloha otázky ve vědě. Otázky typu "zda", "který", "proč". Teorie jako řešení vědeckého problému. Struktura vědeckých teorii. Axiom a teorém. Axiomatická, hypotetická a empirická vrstva teorií. Ověřování teorií. Hypotézy. Kvantifikace a měření v psychologii. Typy škál. Operacionální definování. Proměnné a invarianty. Typy proměnných ve výzkumu. Výzkumné a intervenující proměnné. Kontrola proměnných ve výzkumu. Validita měření a reliabilita. Typy validity. Zjišťování a zvyšování reliability. Kvalitativní přístup ve výzkumu. Kvalita a kvantita. Deskriptivní, klasifikační a explikační funkce kvalitativního přístupu. Etnografická metoda v psychologii. Výzkumný soubor. Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Náhodný a systematický výběr. Výzkumné projekty se dvěma a více skupinami. Velikost výběrového souboru. Interní a externí validita výzkumu. Ekologická validita. Zajištění validity. Typy výzkumů z hlediska výzkumné strategie. Výzkumy experimentálního a korelativního typy. Prospektivní a retrospektivní výzkumy. Experiment, kvazi-experiment a ex-post facto výzkum. Vývojové výzkumné projekty. Průřezový a longitudinální výzkum. Zrychlený longitudinální výzkum. Projektování výzkumu. Ideový a technický plán. Zpráva o výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Weiner, I. B. (Series Ed.), Graham, J. R., Naglieri, J. A. (Vol. Ed.). Handbook of psychology: Vol. 10. Assessment Psychology (2nd. ed.). New York: Wiley, 2012. ISBN: 978-0-470-61904-9.
- Willig, C., Rogers, W. S. The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology, 2th Editon. Los Angeles: SAGE, 2017.
- Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M. Psychologie XX. století: některé významné směry a školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 295 s. ISBN 80-246-0300-4.
- Seznam literatury je shodný se seznamem literatury ke zkoušce z předmětu Teorie a metodologie psychologie a z předmětu Psychologie.
- Vybíral, Z. Psychologie jinak: současná kritická psychologie. Praha: Academia, 2006. 233 s. ISBN: 80-200-1367-9.
- Weiner, I. B. (Series Ed.), Freedheim, D. K. (Vol. Ed.). Handbook of psychology: Vol. 1. History of Psychology (2nd. ed.). New York: Wiley, 2012. ISBN: 978-0-470-61904-9.
- Burr, V. Social Constructionism. 3rd ed. London, New York: Routledge, 215. 276 s. ISBN: 978-1-84872-192-0.
- Goodwin, K. A., Goodwin, C. J. Research in Psychology: Methods and Design, 8th Edition. Hoboken, NJ: Wiley, 2016.
- Popper, K. R. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH, 1997.
- Weiner, I. B. (Series Ed.), Schinka, J. A., Velicer, W. F. (Vol. Ed.). Handbook of psychology: Vol. 2. Research Methods in Psychology (2nd. ed.). New York: Wiley, 2012. ISBN: 978-0-470-61904-9.
- Zábrodská, K. Variace na gender. Poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia, 2009. 198 s. ISBN 978-80-200-1752-9
- Mertens, D. M. Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity With Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods, 4 th Edition. Los Angeles: SAGE, 2014.
- Blatný, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016. 290 s. ISBN: 9788024634623.
- Weiner, I. B. (Series Ed.), Gallagher, M., Nelson, R. (Vol. Ed.). Handbook of psychology: Vol. 3. Biological Psychology (2nd. ed.). New York: Wiley, 2012. ISBN: 978-0-470-61904-9.
- Blatný, M. (Ed.). Personality and Well-being Across the Life-Span. London, New York: Palgrave Macmillan, 2015. 190 s. ISBN: 978-1-137-43995-6.
- Field, A. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics, 5th Edition. Los Angeles: SAGE, 2017.
- Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997.
- Slezáčková, A. Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada, 2012. 304 s. ISBN: 978-80-247-3507-8.
- doporučená literatura
- Šmahel, D. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. 158 s. ISBN: 978-80-725-4360-1.
- Klicperová-Baker, M., Feierabend, I. K., a kol. Demokratická kultura v České republice. Praha: Academia, 2008. 288 s. 978-80-200-1433-7.
- Graf, S., Hřebíčková, M., Petrjánošová, M., Leix, A. Češi a jejich sousedé. Praha: Academia. 349 s. ISBN: 978-80-200-2489-3.
- Říčan, P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál, 2007. 328 s. ISBN: 978-80-7367-312-3.
- Feyerabend, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Komisionální zkouška v rozsahu výše uvedených tematických oblastí. Průběh státní zkoušky se řídí Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity - viz https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/studijni-a-zkusebni-rad-mu
- Informace učitele
- Další informace ke Státní doktorské zkoušce a disertační práci lze nalézt ve studijním a zkušebním řádu MU: https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/studijni-a-zkusebni-rad-mu Other information relevant to the Doctoral State Exam and to doctoral dissertations can be found in the official MU Study and Examination Regulations: https://www.muni.cz/en/about-us/official-notice-board/mu-study-and-examination-regulations
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PSD_SDZ