FF:SUP003 Školní didaktika - Informace o předmětu
SUP003 Školní didaktika
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SUP003/01: Po 14:00–15:40 D41, kromě Po 15. 4., I. Procházková
SUP003/02: Čt 14:00–15:40 D41, kromě Čt 18. 4., I. Procházková
SUP003/03: Čt 12:00–13:40 D41, kromě Čt 18. 4., Z. Šalamounová
SUP003/04: Út 16:00–17:40 D41, kromě Út 16. 4., K. Brücknerová - Předpoklady
- UZB002 Školní pedagogika || SUP002 Školní pedagogika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 79/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Jiné omezení: !DPS003 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_) (3)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-EVU_) (3)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_) (3)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-LJU_) (3)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství nizozemského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-PGU_)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SJU_) (3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-ZA_) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět Školní didaktika si jako obecný cíl klade poskytnout studentům přehled o základních problémech přípravy, realizace, řízení a evaluace vyučování, a to prostřednictvím přisvojování teoretických poznatků, analýzy ukázek vyučování a dále prostřednictvím reflektovaného mikrovyučování.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:;
a) orientovat se v základních didaktických pojmech, teoriích a přístupech tak, aby byl schopen aplikovat je do praxe;
b) poskytnout přehled o základních otázkách výuky, včetně jejího plánování, realizace i evaluace;
c) aplikovat získané poznatky do přípravy a realizace vlastní výuky, přičemž bude schopen posoudit efekty vlastní výuky;
d) precizně formulovat cíle výuky a nalézat korespondující metody a prostředky výuky;
e) aplikovat pravidla řízení třídy a výuky do praxe;
f) vnímat místa, kde je vhodné zaměřit se na další profesní rozvoj;
g) reflektovat vlastní mikrovyučování a pomáhat reflektovat mikrovyučování kolegů, tzn. rozvíjet reflektivní dovednosti; - Osnova
- 1. Co je to didaktika: Definice didaktiky a jejích základních podob, různá pojetí didaktiky, základní didaktické pojmy (výuka, vyučování, vzdělávání, atp.), didaktické principy a zásady.;
- 2. Stanovení adekvátních cílů jako první krok při plánování výuky, obecné cíle a jejich návaznost na školní vzdělávací program, definování cílů jako změny na straně žáků; koncepce plánování výuky odzadu
- 3. Výukové cíle: jejich klasifikace (Bloomova taxonomie, taxonomie afektivních cílů, atp.), způsoby a zásady formulace cílů, práce s cíli ve výuce, koncepce SMART při stanovování cílů;
- 4. učení založené na důkazech a hodnocení ve výuce: vazba mezi cíli a hodnocením, metody hodnocení (normativní a kriteriální hodnocení, formativní a sumativní hodnocení, klasifikace a slovní hodnocení) a příležitosti pro jejich uplatnění ve výuce;
- 5. Formativní hodnocení jako prostředek individualizace výuky a podpory žáků, principy formativního hodnocení, sebehodnocení a jeho formativní potenciál;
- 6. Klasifikace didaktických forem; volba didaktických forem, vztah didaktických forem a žákovské participace na výuce;
- 7. Metody výuky: Základní klasifikace metod výuky, charakteristiky jednotlivých metod výuky, analýzy vhodnosti použití jednotlivých metod a forem výuky; výklad jako didaktická metoda, metody podporující spolupráci;
- 8. Řízení třídy výuky: Pozitivní motivace žáků, stanovení pravidel, vedení žáků, kázeň, prostředky udržování kázně, řešení konfliktů, modelové příklady řešení konfliktů;
- 9. Mikrovyučování a rozvíjení dovedností jeho reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
- doporučená literatura
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. A guide to teaching practice. 5th ed. London: Routledge Falmer, 2004, xiv, 460. ISBN 0415306752. info
- HATTIE, John a Gregory C. R. YATES. Visible learning and the science of how we learn. First published. London: Routledge, 2014, xvii, 349. ISBN 9780415704991. info
- SVATOŠ, Tomáš. Malá didaktika : v teorii a praxi pro seminární výuku obecné didaktiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 73 s. ISBN 8070417153. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
- ILLERIS, Knud. How we learn : learning and non-learning in school and beyond. English ed. London: Routledge, 2007, xiii, 289. ISBN 9780203939895. info
- neurčeno
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- The complete guide to lesson planning and preparation. Edited by Anthony Haynes. New York: Continuum, 2010, xii, 175 p. ISBN 9781847060709. info
- Výukové metody
- Předmět Školní didaktika kombinuje bloky přednášek, seminářů a dílen. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích a formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací. Nedílnou součástí předmětu je také studentské mikrovyučování. Jedná se o tandemovou výuku, to znamená, že dvojice studentů připraví jednu vyučovací hodinu. Z této přípravy pak v semináři realizují cca 15 minut výuky a následně proběhne reflexe a kolegiální zpětná vazba. Mikrovyučování bude vždy zachyceno na videokameru a bude je možno využít jako podklad k videoreflexi výuky. Mikrovyučování je velice efektivní způsob vzdělávání učitelů a napomáhá rozvoji pedagogických kompetencí.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu Školní didaktika vyžaduje kombinaci docházky, splnění čtyř průběžných úkolů, realizaci a reflexi mikrovyučování a úspěšné složení průběžného testu. Docházka je povinná z 80 %. Body získané za mikrovyučování, průběžné úkoly a test jsou sečteny, a tak vznikne jedna závěrečná známka z předmětu.
- Informace učitele
- K předmětu je vytvořena online podpora v e-learningovém prostředí Elf, kde jsou shromážděny studijní materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/SUP003