FF:ZSVRS03J Reflektivní seminář III - Informace o předmětu
ZSVRS03J Reflektivní seminář k pedagogické praxi III pro jednooborové studenty
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZSVRS03J/Kombi01: Pá 8. 3. 18:00–19:40 A11, Pá 17. 5. 18:00–19:40 A11, J. Vojta
ZSVRS03J/Prez01: Čt 16:00–17:40 A11, kromě Čt 18. 4., J. Vojta - Předpoklady
- ZSVRS02J Reflektivní seminář II && NOW( ZSVPP03J Pedagogická praxe III )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021. - Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-ZA_) (2)
- Cíle předmětu
- Reflektivní semináře představují sociální podobu reflexe a umožňují frekventantům společně a s podporou vzdělavatelů z FF řešit témata provázaná s praxí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - reflektovat vlastní výuku, výuku svých kolegů a jiného pedagoga; - postihnout klady a zápory vlastní výuky; - nacházet motivace pro svůj další rozvoj.
- Osnova
- Nastavení a udržení podmínek pro učení ve třídě (kázeň ve třídě) – Student si klade například otázky typu: Jak učitel dopředu (proaktivně) pracuje na tom, aby ve třídě nevznikala centra nekázně či nepozornosti? Co dělá, když žáci nedávají pozor? Co dělá, když žáci vyrušují? Jaké prostředky disciplinace uplatňuje a s jakým efektem? • Učení žáků napříč vyučovacími předměty – Student si klade například otázky typu: Jak se ve výuce zapojují jednotliví žáci? Jsou nejaktivnější žáci napříč různými předměty ti stejní? Jsou žáci, kteří dosahují nejlepších výsledků v rámci napříč vyučovacími předměty, ti stejní? Atd. • Komunikace jako prostředek učení – student si klade například otázky typu: Klade učitel svým žákům otázky, které jim umožňují argumentovat? Argumentují žáci ve výuce? Proč ano, proč ne? Dává učitel svým žákům formativní zpětnou vazbu? Kdy a jak? Daří se mu ve výuce nastavit podmínky pro otevřenou diskusi mezi žáky? Vede tato diskuse k naplnění cílů hodiny? • Konfrontace výukového plánu s realitou – Student si klade například otázky typu: Ukázal se můj výukový plán jako životaschopný? Probíhala výuka tak, jak jsem si představoval/a? V čem se případně odlišovala? Jak se dívám na to, že se výuka odlišovala od plánu? Jak se cítím? Na čem chci dál pracovat? • Témata mohou být modifikována podle potřeb frekventantů.
- Literatura
- povinná literatura
- JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
- NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
- Výukové metody
- Reflektivní rozhovor Řízená diskuse Hraní rolí
- Metody hodnocení
- Vytvoření, odpilotování a obhájení výukové presentace na zadané tema Vytvoření, odpilotování a obhájení písemné práce na zadané tema Průběžná reflexe praxe
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ZSVRS03J