FF:CJJ54 Tutor češtiny pro cizince - Informace o předmětu
CJJ54 Tutor studentů češtiny pro cizince
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, N-CJ_) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Čeština jako cizí jazyk (program FF, N-CJ_)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Nezbytnou složkou osvojování si nového jazyka je autonomní studium. Mnozí cizinci však po příchodu do nového kulturního prostředí prochází náročným obdobím, což jim může samostatné studium výrazně ztěžovat. Během kurzu budou účastníci provázet skupinku zahraničních studentů češtiny (kurz Intensive Czech for University Studies, Centrum jazykového vzdělávání MU; studenti většinou ve věku 18-25 let) a budou se snažit posilovat jejich schopnost samostatného studia a začlenění se do české kultury, zejména s ohledem na jejich budoucí studium na MU. Tutoři budou reflektovat pokrok studentů a tyto reflexe budou podkladem pro závěrečnou zprávu, kterou budou diskutovat s ostatními tutory. V průběhu kurzu se budou formou supervizí tutorům věnovat zkušené učitelky češtiny pro cizince Centra jazykového vzdělávání MU.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - popsat fáze procesu osvojování češtiny jako cizího jazyka a faktory, jež jej ovlivňují - plánovat autonomní studium češtiny zahraničního studenta - doprovázet studenta-cizince při orientaci se na MU - určit specifika české kultury a její rysy, jež mohou být těžko pochopitelné pro příslušníky jiných kultur - provádět reflexi (pokroku studenta i vlastní činnosti)
- Osnova
- - úvodní setkání s lektorkami Centra jazykového vzdělávání: představení kurzu Intensive Czech for University Studies, metod kurzu, účastnické skupiny, rozdělení tutorů a zahraničních studentů - pravidelná týdenní setkávání s přidělenými studenty, reflexe jejich studentských deníků, plánování studia pro příští týden, hledání vhodných vysokých škol v ČR pro budoucí studium - 1. reflektivní setkání s lektorkami CJV - 2. reflektivní setkání s lektorkami CJV - výběr a doprovod zahraničního studenta na vybranou přednášku na MU, její reflexe - závěrečné setkání s lektorkami CJV, reflexe tutoringu na základě reflektivního deníku
- Literatura
- Tutoring matterseverything you always wanted to know about how to tutor. Edited by Tiffani Chin - Jerome Rabow - Jeimee Estrada. 2nd ed. Philadelphia: Temple University Press, 2011, xxii, 213. ISBN 9781439907429. info
- WISKER, Gina. Working One-to-One with Students: Supervising, Coaching, Mentoring, and Personal Tutoring. New York, London: Routledge, 2008, 214 s. ISBN 978-0-415-36531-4. info
- FALCHIKOV, Nancy. Learning together : peer tutoring in higher education. 1st ed. London: Routledge Falmer, 2001, xxi, 312. ISBN 0415182611. info
- Výukové metody
- - individuální provázení zahraničních studentů - diskuze - reflexe
- Metody hodnocení
- - reflektivní deník - pravidelný tutoring zahraničního studenta/malé skupiny studentů - doprovod zahraničního studenta na vybranou přednášku MU, pomoc s vytvořením prezentace pro ostatní zahraniční studenty - účast na 4 schůzkách s lektorkami CJV
- Náhradní absolvování
- Předmět není možno absolvovat v~náhradní podobě.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CJJ54