FF:DISB013 Barokní profesionální divadlo - Informace o předmětu
DISB013 Divadelní kultura evropského baroka
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/5. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Škrobánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz seznámí studenta s dějinami barokního evropského divadla. Pozornost bude věnována rozvoji scénografie, divadelních žánrů i paradivadelních jevů (průvody, slavnosti, aj.). V centru pozornosti budou také zvyklosti a fungování profesionálního divadla v Čechách a na Moravě. Vzhledem k tomu, že česky hrající barokní společnosti neexistovaly, problematika bude reflektována v širším evropském kontextu, zejména německojazyčného divadelního baroka.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na:
- pojmenovat myšlenkové a žánrové proudy evropského baroka;
- pojmenovat hlavní centra barokního profesionálního divadla v Čechách a na Moravě;
na základě četby analyzovat a pojmenovat specifika žánru barokní hauptakce
- vysvětlit specifické rysy barokního herectví
- popsat specifika barokní scénografie - Osnova
- 1. Úvod
- 2. Historický kontext
- 3. Divadlo a barokní společnost
- 4. Vliv anglických divadelních společností a commedie dell arte
- 5. Costanza e Fortezza - barokní scénografie a život u dvora
- 6. Žánr hauptakce, burleska
- 7. Specifické rysy barokního herectví
- 8. Profesionální divadelní společnosti
- 9. Významná divadelní centra
- 10. Zámecká divadla
- 11. Další proudy barokního divadla (lidové, církevní)
- 12. Barokní profesionální divadlo jako základ novodobého divadla
- 13. Závěr
- Literatura
- povinná literatura
- HAVLÍČKOVÁ, Margita. Profesionální divadlo v královském městě Brně 1668 až 1733. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 223 s. Acta musicologica et theatrologica 16. ISBN 978-80-86928-64-7. info
- doporučená literatura
- SCHERL, Adolf. Berufstheater in Prag, 1680-1739. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1999, 245 s. ISBN 3700127995. info
- neurčeno
- MARCELLO, Benedetto. Divadlo podle módy. Translated by Alena Hartmanová. Vydání první. Praha: Psalterium, 2020, xxix, 64. ISBN 9788090766006. info
- SPÁČILOVÁ, Jana a Štěpán VÁCHA. New Insights into the Performance of Fux's Opera Costanza e Fortezza in Prague in 1723. Music in Art : International Journal of Music Iconography. New York: Research Center for Music Iconography, 2009, roč. 34, 1-2, s. 44-72, 28 s. ISSN 1522-7464. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava - přednáška (2 hodiny týdně) Individuální příprava - četba zadaných textů Diskuse
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test, k zvládnutí zkoušky je potřeba dosáhnout alespoň 50% úspěšnosti (50 bodů ze 100).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/DISB013