FF:FAVMKa050 Historická poetika - Informace o předmětu
FAVMKa050 Historická poetika filmu
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Kurs je určen k absolvování v 1. semestru studia. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-FAV_)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-FAV_)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je prohloubení znalostí metodologických postupů a teoretických konceptů, které si studenti osvojili v průběhu bakalářského studia a seznámení s koncepty novými, které jim umožní řešit odlišné badatelské problémy.
Předmět se zaměří na koncepty, programy a konkrétní výzkumné projekty spojené s tradicí tzv. historické poetiky filmu.
Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni: kriticky zhodnotit a využít škálu teoretických konceptů pro formulování kvalitní výzkumné hypotézy, orientovat se v teoretické a metodologické literatuře k prezentovaným výzkumným oblastem, připravit a realizovat relevantní výzkumný projekt z oblasti historické poetiky filmu.
- Osnova
- Oblasti, jež budou představeny, vysvětleny a analyzovány v širších souvislostech jak dobových diskuzí, tak epistemických možností historické poetiky filmu, přičemž studenti pravidelně odevzávají tzv. čtecí karty (viz níže):
- OKRUH E1: Výzkumná tradice poetiky (kinematografie)
- OKRUH E2: Teorie a dějiny myšlení o filmovém stylu
- OKRUH E3: Podoby, nástroje a funkce systémové analýzy
- OKRUH E4: Poetika populárního narativu
- OKRUH E5: Poetika modernistického narativu
- OKRUH E6: Poetika filmové reflexe: autorství a kritika
- OKRUH E7: Poetika žánru
- Výuka probíhá tak, že studenti každý týden čtou dvojici textů, ke kterým zpracovávají a tři dny před seminářem odevzdávají tzv. čtecí karty, jejichž model mají k dispozici v učebních materiálech a které jim umožní nad každým textem přemýšlet v několika řezech a perspektivách. V rámci těchto čtecích karet doplňuji i pasáže týkající se nejasností v textu a dalších otázek, což umožňuje následující hodinu zaostřit v diskusi nad texty právě na tyto otázky a vysvětlit text v jejich světle. Materiály ke čtecí a ke čtecím kartám přitom následují strukturu magisterských okruhů k tématu.
- Literatura
- BURNETT, Colin. The Invention of Robert Bresson. Bloomington: Indiana University Press, 2016.
- MITTELL, Jason. Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University Press, 2015.
- BUTLER, Jeremy G. Television Style. New York: Routledge, 2009.
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- O'BRIEN, Charles. Cinema's conversion to sound : technology and film style in France and the U.S. Bloomington: Indiana University Press, 2005, xi, 200. ISBN 0253217202. info
- Early cinema : space, frame, narrative. Edited by Thomas Elsaesser - Adam Barker. Repr. London: BFI Publishing, 1997, 424 s. ISBN 0851702457. info
- BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
- SALT, Barry. Film style and technology : history and analysis. 2nd. expand. ed. London: Starword, 1992, 351 s. ISBN 095090662X. info
- BURCH, Noël. Life to those shadows. Edited by Ben Brewster. Berkeley: University of California Press, 1990, 317 s. ISBN 0520071441. info
- THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
- BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985, xiv, 370. ISBN 0299101746. info
- BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
- BAZIN, André. Co je to film? Praha: Československý filmový ústav, 1979. info
- Výukové metody
- Povinná průběžná četba, vypracovávání čtecích karet, doporučená účast na hodinách.
- Metody hodnocení
- Pravidelné odevzdávání čtecích karet, které se stanou základem hodnocení.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/FAVMKa050