FAVMKa050 Historická poetika filmu

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurs je určen k absolvování v 1. semestru studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je prohloubení znalostí metodologických postupů a teoretických konceptů, které si studenti osvojili v průběhu bakalářského studia a seznámení s koncepty novými, které jim umožní řešit odlišné badatelské problémy.
Předmět se zaměří na koncepty, programy a konkrétní výzkumné projekty spojené s tradicí tzv. historické poetiky filmu.
Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: kriticky zhodnotit a využít škálu teoretických konceptů pro formulování kvalitní výzkumné hypotézy, orientovat se v teoretické a metodologické literatuře k prezentovaným výzkumným oblastem, připravit a realizovat relevantní výzkumný projekt z oblasti historické poetiky filmu.
Osnova
  • Oblasti, jež budou představeny, vysvětleny a analyzovány v širších souvislostech jak dobových diskuzí, tak epistemických možností historické poetiky filmu, přičemž studenti pravidelně odevzávají tzv. čtecí karty (viz níže):
  • OKRUH E1: Výzkumná tradice poetiky (kinematografie)
  • OKRUH E2: Teorie a dějiny myšlení o filmovém stylu
  • OKRUH E3: Podoby, nástroje a funkce systémové analýzy
  • OKRUH E4: Poetika populárního narativu
  • OKRUH E5: Poetika modernistického narativu
  • OKRUH E6: Poetika filmové reflexe: autorství a kritika
  • OKRUH E7: Poetika žánru
  • Výuka probíhá tak, že studenti každý týden čtou dvojici textů, ke kterým zpracovávají a tři dny před seminářem odevzdávají tzv. čtecí karty, jejichž model mají k dispozici v učebních materiálech a které jim umožní nad každým textem přemýšlet v několika řezech a perspektivách. V rámci těchto čtecích karet doplňuji i pasáže týkající se nejasností v textu a dalších otázek, což umožňuje následující hodinu zaostřit v diskusi nad texty právě na tyto otázky a vysvětlit text v jejich světle. Materiály ke čtecí a ke čtecím kartám přitom následují strukturu magisterských okruhů k tématu.
Literatura
    povinná literatura
  • CARROLL, Noël. Síla filmu. In Vlastimil Zuska (ed.). Sborník filmové teorie. Praha: ČFÚ, 1991, s. 59–72.
  • SZCZEPANIK, Petr. Komedie a politika smíchu. In: Týž. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945–1970. Praha: Národní filmový archiv, 2016, s. 297–367.
  • AZCONA, María del Mar. The Multi-Protagonist Film. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2010, s. 1–45.
  • NEALE, Steve. Genre Theory. In: Týž. Genre and Hollywood. London – New York: Routledge, 2000, s. 195–217.
  • KOVÁCS, András Bálint. Narration in Modern Cinema. In: Týž. Screening Modernism. European Art Cinema, 1950–1980. Chicago – London: The University of Chicago Press, 2007, s. 56–81.
  • THOMPSON, Kristin. A Neoformalist Method of Film Criticism. In: Týž. Eisenstein’s Ivan the Terrible: A Neoformalist Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1981, s. 8–60.
  • BRANIGAN, Edward. The Space of Equinox Flower. In: Peter Lehman (ed.). Close Viewings: An Anthology of New Film Criticism. Tallahassee: The Florida State University Press, 1990, s. 73-108.
  • KOKEŠ, Radomír D. Norms, Forms and Roles: Notes on the Concept of Norm (not just) in Neoformalist Poetics of Cinema. Panoptikum. 2019, č. 22, s. 52–78.
  • BURNETT, Colin. A Poetics of the Popular Film Series: How the James Bond Films Tell Continuing Stories Differently. Journal of Narrative Theory. 2024, roč. 54, č. 1, s. 1-36.
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
  • Authorship and film. Edited by David A. Gerstner - Janet Staiger. New York: Routledge, 2003, xii, 308. ISBN 0415939941. info
  • BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
    doporučená literatura
  • THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
Výukové metody
Povinná průběžná četba, vypracovávání čtecích karet, doporučená účast na hodinách.
Metody hodnocení
Pravidelné odevzdávání čtecích karet, které se stanou základem hodnocení.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/FAVMKa050/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/FAVMKa050