FF:FAVMKa050 Historická poetika - Informace o předmětu
FAVMKa050 Historická poetika filmu
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Kurs je určen k absolvování v 1. semestru studia. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-FAV_)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-FAV_)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je prohloubení znalostí metodologických postupů a teoretických konceptů, které si studenti osvojili v průběhu bakalářského studia a seznámení s koncepty novými, které jim umožní řešit odlišné badatelské problémy.
Předmět se zaměří na koncepty, programy a konkrétní výzkumné projekty spojené s tradicí tzv. historické poetiky filmu.
Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni: kriticky zhodnotit a využít škálu teoretických konceptů pro formulování kvalitní výzkumné hypotézy, orientovat se v teoretické a metodologické literatuře k prezentovaným výzkumným oblastem, připravit a realizovat relevantní výzkumný projekt z oblasti historické poetiky filmu.
- Osnova
- Oblasti, jež budou představeny, vysvětleny a analyzovány v širších souvislostech jak dobových diskuzí, tak epistemických možností historické poetiky filmu, přičemž studenti pravidelně odevzávají tzv. čtecí karty (viz níže):
- OKRUH E1: Výzkumná tradice poetiky (kinematografie)
- OKRUH E2: Teorie a dějiny myšlení o filmovém stylu
- OKRUH E3: Podoby, nástroje a funkce systémové analýzy
- OKRUH E4: Poetika populárního narativu
- OKRUH E5: Poetika modernistického narativu
- OKRUH E6: Poetika filmové reflexe: autorství a kritika
- OKRUH E7: Poetika žánru
- Výuka probíhá tak, že studenti každý týden čtou dvojici textů, ke kterým zpracovávají a tři dny před seminářem odevzdávají tzv. čtecí karty, jejichž model mají k dispozici v učebních materiálech a které jim umožní nad každým textem přemýšlet v několika řezech a perspektivách. V rámci těchto čtecích karet doplňuji i pasáže týkající se nejasností v textu a dalších otázek, což umožňuje následující hodinu zaostřit v diskusi nad texty právě na tyto otázky a vysvětlit text v jejich světle. Materiály ke čtecí a ke čtecím kartám přitom následují strukturu magisterských okruhů k tématu.
- Literatura
- povinná literatura
- CARROLL, Noël. Síla filmu. In Vlastimil Zuska (ed.). Sborník filmové teorie. Praha: ČFÚ, 1991, s. 59–72.
- SZCZEPANIK, Petr. Komedie a politika smíchu. In: Týž. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945–1970. Praha: Národní filmový archiv, 2016, s. 297–367.
- AZCONA, María del Mar. The Multi-Protagonist Film. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2010, s. 1–45.
- NEALE, Steve. Genre Theory. In: Týž. Genre and Hollywood. London – New York: Routledge, 2000, s. 195–217.
- KOVÁCS, András Bálint. Narration in Modern Cinema. In: Týž. Screening Modernism. European Art Cinema, 1950–1980. Chicago – London: The University of Chicago Press, 2007, s. 56–81.
- THOMPSON, Kristin. A Neoformalist Method of Film Criticism. In: Týž. Eisenstein’s Ivan the Terrible: A Neoformalist Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1981, s. 8–60.
- BRANIGAN, Edward. The Space of Equinox Flower. In: Peter Lehman (ed.). Close Viewings: An Anthology of New Film Criticism. Tallahassee: The Florida State University Press, 1990, s. 73-108.
- KOKEŠ, Radomír D. Norms, Forms and Roles: Notes on the Concept of Norm (not just) in Neoformalist Poetics of Cinema. Panoptikum. 2019, č. 22, s. 52–78.
- BURNETT, Colin. A Poetics of the Popular Film Series: How the James Bond Films Tell Continuing Stories Differently. Journal of Narrative Theory. 2024, roč. 54, č. 1, s. 1-36.
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- Authorship and film. Edited by David A. Gerstner - Janet Staiger. New York: Routledge, 2003, xii, 308. ISBN 0415939941. info
- BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
- doporučená literatura
- THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
- Výukové metody
- Povinná průběžná četba, vypracovávání čtecích karet, doporučená účast na hodinách.
- Metody hodnocení
- Pravidelné odevzdávání čtecích karet, které se stanou základem hodnocení.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/FAVMKa050/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/FAVMKa050