LMKB_a102 Akademické psaní

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na rozvoj a upevňování textotvorných dovedností studentů v rámci přípravy na tvorbu rozsáhlého odborného textu typu závěrečné práce. Posluchači se naučí využívat metody tvůrčí práce s textem ve všech fázích tvorby badatelského projektu (techniky hledání a formulace tématu, techniky strukturace tématu, techniky interpretace a hodnocení textu, techniky psaní a revize textu a techniky evaluační). Dále se naučí používat efektivní metody rešeršní práce a zpracovávání dat, zásady přípravy výzkumného projektu, způsoby odborné prezentace výsledků. Seminář umožní studentům upevnit si vhodné heuristické postupy a pracovní strategie vedoucí k úspěšnému zvládnutí přípravy a tvorby diplomové práce v českém (resp. slovenském) jazyce.

Seminář je koncipován jako katalog metod a technik pro jednotlivé fáze psaní odborného textu, přičemž se zabývá jak tvůrčí, tak i technickou a organizační stránkou práce. Práce v semináři simuluje v několika lekcích základní etapy tvůrčího procesu počínaje plánováním odborného projektu přes hledání a zpřesňování tématu, vytváření osnovy až po fáze revize, optimalizace a prezentace textu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat správné metody a techniky postupných fází tvorby odborného textu;
- naplánovat přiměřený badatelský projekt (magisterskou diplomovou práci);
- vytvořit pracovní definice termínů svého oboru bádání;
- poznat charakteristiky rozličných odborných žánrů;
- rozlišit funkce rozličných odborných žánrů a přiměřeně je užívat ve své textotvorné činnosti;
- tvořit komunikativní odborný text;
- navrhnout hypotézu, osnovu, anotaci odborné práce;
- správně citovat, parafrázovat, pracovat rešeršně s odbornou literaturou oboru;
- analyzovat, popisovat, interpretovat a vyhodnocovat výzkumný materiál svého bádání a formulovat přiměřené závěry v odborném stylu daného oboru.
Osnova
  • Výběr cvičení a technik:
  • hledání tématu,
  • formulace zadání,
  • formulace hypotézy,
  • tvorba osnovy,
  • plán práce a časová osa,
  • přeformulování textu, argumentace,
  • tvorba definice,
  • krácení textu,
  • metody oponentury a kritického hodnocení,
  • metody kolektivní revize ad.,
  • práce s primární literaturou,
  • sběr a zpracování materiálu,
  • práce se sekundární literaturou, parafráze, argumentace,
  • zásady citace v odborném textu,
  • využití výtvarných technik pro odborné psaní.
Literatura
    povinná literatura
  • FIŠER, Zbyněk a Jitka CHOLASTOVÁ. Tvorba odborného textu a techniky tvůrčího psaní na vysoké škole. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 65-75. ISBN 978-80-210-4396-1. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4.
  • FRANK, Andrea, Stefanie HAACKE a Swantje LAHM. Schlüsselkompetenzen : Schreiben in Studium und Beruf. 2., aktualisierte und erweit. Stuttgart: J.B. Metzler, 2013, xi, 218. ISBN 9783476024770. info
  • Portfolio macht Schule : Unterrichts- und Schulentwicklung mit Portfolio. Edited by Gerd Bräuer - Martin Keller - Felix Winter. 1. Aufl. [Stuttgart]: Klett, 2012, 200 s. ISBN 9783780010971. info
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • Schreibarrangements für Schule, Hochschule, Beruf. Edited by Gerd Bräuer - Kirsten Schindler. Freiburg im Breisgau: Fillibach, 2011, 305 s. ISBN 9783931240677. info
  • Resources for teaching creative writing. Edited by Johnnie Young. New York: Continuum, 2009, xi, 139 p. ISBN 9780826443540. info
  • MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin: Osveta, 2006, 481 s. ISBN 8080632197. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Jan CHLOUPEK, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná česká stylistika. Vydání první. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 stran. ISBN 8086642003. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
Výukové metody
seminář, skupinová práce
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
Portfolio obsahuje autorský soubor textů vytvořených v rámci semináře, aktivní účast v kursu.
Termín odevzdánído konce semestru v elektronické podobě.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.