FF:LgV30 Úvod do interlingvistiky - Informace o předmětu
LgV30 Úvod do interlingvistiky
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Václav Blažek, CSc.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Květoňová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- úspěšné zapojení předpokládá u studenta základní znalosti z jazykovědy - fonologie, morfologie, syntaxe, sémantiky a sociolingvistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s pojmy interlingvistika a interlingva v sociolingvistickem kontextu.
- Výstupy z učení
- na konci tohoto kurzu bude student schopen:
využít tyto koncepty k hlubšímu porozumění situacím při kontaktu mluvčích různých jazyků
klasifikovat interlingvy podle účelu a způsobu vzniku
zhodnotit jejich funkci
popsat základní postupy vzniku interlingvy typu pomocného konstruovaného jazyka
analyzovat tyto postupy z hlediska uplatnění takového jazyka. - Osnova
- 01: globální a lokální jazyková situace; etnické jazyky a standardizace, osvojování L2, jazyková politika
- 02: interlingvy; přirozené a konstruované, děleni a klasifikace; přirozené interlingvy - pidžiny a kreoly
- 03: interlingvistika; definice a předmět, umístěni v systému věd; související vědy
- 04: dějiny interlingvistiky I.; od tzv. původního jazyka k jazykům univerzálním a filozofickým
- 05: dějiny interlingvistiky II.; od univerzálních a filozofických jazyků k jazykům pomocným
- 06: dějiny interlingvistiky III.; pomocné jazyky - Schleyer a volapuk
- 07: dějiny interlingvistiky IV.; Zamenhof a esperanto, další soudobě projekty pomocných jazyků
- 08: dějiny interlingvistiky V.; pomocné jazyky - další generace - latino sine flexione, interlingua, occidental, novial, interglossa
- 09: dějiny interlingvistiky VI.; pomocné jazyky - současná situace - logické jazyk a další konstruované interlingvy
- 10: praktické zásady konstrukce interlingvy; proč, co a jak
- 11: kritické zhodnocení konceptu konstruovaných interlingv; konfrontace cílů a výsledků, praktické možnosti dalšího rozvoje
- 12: modelova tvorba konstruovaného pomocného jazyka; vytčení cíle, výběr prostředku, plán konstrukce a prosazeni
- Literatura
- doporučená literatura
- BARANDOVSKÁ-FRANK, Věra. Úvod do interlingvistiky. 1. vyd. v českém jazyce. Nitra: SAIS, 1995, 126 s. ISBN 8096742507. info
- Humphrey Tonkin, Esperanto, Interlinguistics, and Planned Language
- Interlinguisticsaspects of the science of planned languages. Edited by Dan Maxwell - Klaus Schubert. New York: Mouton de Gruyter, 1989, vi, 348 p. ISBN 9783110886115. info
- Klaus Schubert, Planned Languages: from concept to reality
- BLANKE, Detlev. Interlingvistika : cesty k odborné literatuře. Translated by Miroslav Malovec. Vyd. 1. Dobřichovice: Kava-Pech, 2004, 69 s. ISBN 8085853698. info
- Výukové metody
- součástí výuky bude výklad podpořený powerpointovou prezentaci, která bude k dispozici ve formě PDF souboru, mezi výukové metody bude dále patřit analýza interlingvy, praktická ukázka její konstrukce; významná bude aktivní účast studentů.
- Metody hodnocení
- úspěšnost studenta bude hodnocena na zaklade seminární práce, která bude obsahovat zpracovaní dvou z následujících témat: A) popis a analýza vybrané přirozené interlingvy (pidžin, kreol), B) popis a analýza vybrané konstruované interlingvy (tzv. auxlang), C) nástin kritické konstrukce interlingvy (včetně kolaborativních pidžinů), D) kritická analýza koncepce některého typu konstruované interlingvy, E) nástin využití interlingvistiky pro studium přirozeného jazyka a F) analýza působení a vlivu významné osobnosti v interlingvistice. první část by měla reprezentovat výběr z témat A, B či F, část druhá výběr z témat C, D či E. maximální rozsah jedné části je 3-5 ns (ns=1800 znaků).
v prvním kole student nahraje seminární práci do odevzdávárny pro vzájemné hodnocení (každá práce bude mít vždy jednoho hodnotitele). poté student nahraje finální verzi práce se zapracovanými eventuálními komentáři hodnotitele a práce bude hodnocena vyučujícím. - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/LgV30