FF:LgV31 Konstruované jazyky - Informace o předmětu
LgV31 Konstruované jazyky a fenomén jazykové konstrukce
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Václav Blažek, CSc.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Květoňová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- úspěšné zapojení předpokládá u studenta základní znalosti z jazykovědy – fonologie, morfologie, syntaxe, sémantiky a sociolingvistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Obecná jazykověda (program FF, B-FI) (2)
- Obecná jazykověda (program FF, B-HS)
- Obecná jazykověda (program FF, N-FI) (2)
- Obecná jazykověda (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s pojmy tvořený (konstruovaný) jazyk a jazyková tvorba (konstrukce).
- Výstupy z učení
- na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit termíny tvořený (konstruovaný) a jazyková konstrukce v lingvistickém kontextu
využít tyto koncepty k hlubšímu porozumění jazyku
klasifikovat tvořené (konstruované) jazyky podle typů a hodnotit z hlediska účelnosti a vnitřní logiky
popsat základní postupy tvorby (konstrukce) jazyka na všech typových úrovních
uvést příklady využití tvořených (konstruovaných) jazyků v umění (literatura), ve společnosti i samotné jazykovědě. - Osnova
- 1. jazyk; přirozený jazyk a konstruovaný jazyk
- 2. vymezení pojmu jazyková tvorby (konstrukce); typologie tvořených (konstruovaných) jazyků a její kontext
- 3. nástroje a postupy jazykové tvorby (konstrukce)
- 4. rozbor tvorby (konstrukce) apriorního a aposteriorního tvořeného (konstruovaného) jazyka
- 5. praktická tvorby (konstrukce) apriorního a aposteriorního tvořeného (konstruovaného) jazyka
- 6. historický přehled a souvislosti jazykové tvorby (konstrukce)
- 7. využití tvořených (konstruovaných) jazyků v umění; literatura, film
- 8. využití tvořených (konstruovaných) jazyků ve společnosti; interlingvistika, sebevzdělávání, hry
- 9. využití tvořených (konstruovaných) jazyků v jazykovědě; experimentální jazykověda
- 10. tvořené (konstruované) jazyky v psychiatrii; neologie a neoglosie
- Literatura
- doporučená literatura
- Wahlgren Y., Stopařův průvodce po galaxii jazyků, Paseka 2019
- Mark Rosenfelder, The language construction kit, Yonagu Books 2010
- Mark Rosenfelder, Advanced language construction kit, Yonagu Books 2012
- Mark Rosenfelder, The planet construction kit, Yonagu Books 2010
- POKORNÝ, Jan a Juraj HANULIAK. Lingvistická antropologie : jazyk, mysl a kultura. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 346 s. ISBN 9788024728438. URL info
- PINKER, Steven. Jazykový instinkt : jak mysl vytváří jazyk. Translated by Markéta Hofmeisterová. Vydání první. Praha: Dybbuk, 2009, 550 stran. ISBN 9788074380068. info
- PINKER, Steven. Slova a pravidla : složky jazyka. Translated by Jozef Genzor. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 455 s. ISBN 9788020016416. info
- Libert A., Mixed Artificial Languages, Lincom 2003
- Libert A., A Priori Artificial Languages, Lincom 2000
- Moskovsky Ch., Libert A., Essays on Natural and Artificial Languages, Peter Lang 2009
- Libert A., Moskovsky Ch., Aspects of the Grammar and Lexica of Artificial Languages, Peter Lang 2011
- Výukové metody
- součástí výuky bude výklad podpořený powerpointovou prezentací, která bude k dispozici ve formě PDF souboru, mezi výukové metody bude dále patřit analýza konstruovaného jazyka, praktická ukázka konstrukce jazyka; významná bude aktivní účast studentů na semestrálním projektu modelové tvorby (konstrukce) jazyka.
- Metody hodnocení
- úspěšnost studenta bude hodnocena na základě seminární práce, která bude obsahovat i) analýzu jednoho vybraného tvořeného (konstruovaného) jazyka a ii) argumentačně podložený nástin tvorby (konstrukce) vlastního tvořeného (konstruovaného) jazyka. maximální rozsah jedné části je 3-5 ns (ns=1800 znaků).
v prvním kole student nahraje seminární práci do odevzdávárny pro vzájemné hodnocení (každá práce bude mít vždy jednoho hodnotitele). poté student nahraje finální verzi práce se zapracovanými eventuálními komentáři hodnotitele a práce bude hodnocena vyučujícím. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/LgV31