FF:NJII_25A tendence současné lit. - Informace o předmětu
NJII_25A Určující tendence současné literatury
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
Erkan Osmanović, MA (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Trna, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Germanistická literární věda (program FF, N-NJ_)
- Germanistika jako věda o kultuře (program FF, N-NJ_)
- Německá jazykověda (program FF, N-NJ_)
- Německý jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, N-NJ_)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu, který kombinuje přednáškovou a seminářovou organizační formu, je přiblížit studentům výrazné tendence německojazyčné literatury v období po r. 1945 (s důrazem na nejnovější literaturu po r. 2000). To se bude dít "induktivní" formou: konkrétní text (román), jehož úryvky se budou číst a diskutovat v seminářové části kurzu, poslouží jako východisko k představení širšího estetického nebo tematického proudu současné literatury.
Kurz je koncipován jako přednáškový cyklus s různými přednášejícími (Ringvorlesung). Část přednášek tvoří výstupy hostujících docentů a autorská čtení současných autorů s následnými diskusemi.
Program kurzu je každý semestr odlišný, kurz si neklade za cíl podat celkový obraz o německojazyčných literárních v období po r. 1945, který by nutně musel zůstat kurzorický. Volí spíše přístup vhodně zvolených sond a sleduje tím rozvoj literárněhistorické orientační kompetence studentů. Tu pak mohou aplikovat i na jiné aspekty/tendence daného období. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- pojmenovat a na příkladech konkretizovat výrazné tendence a proudy literatury po r. 1945,
- interpretovat kanonická i méně známá literární díla jako reprezentanty těchto proudů,
- získat orientační dovednosti v německojazyčných literárních a kulturních dějiných doby po r. 1945 (až do současnosti),
- tvořit argumentativní (komparativní) texty k vybraným aspektům současné literatury. - Osnova
- Program kurzu se bude semestr od semestru lišit. Aktuální program bude zveřejněn před začátkem každého semestru, kdy se kurz bude realizovat.
- Literatura
- Clemens Kammler: Deutschsprachige Gegenwartsliteratur seit 1989: Zwischenbilanzen, Analysen, Vermittlungsperspektiven. Heidelberg : Synchron, 2004.
- Wendelin Schmidt-Dengler (ed. Johann Sonnleitner): Bruchlinien II. Vorlesungen zur österreichischen Literatur 1990 bis 2008.Salzburg: Residenz, 2012.
- Výukové metody
- seminář, přednáška, četba, diskuse
- Metody hodnocení
- aktivní účast, povinná četba, protokoly, esej
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJII_25A