FF:NJII_38B Frazeologie v textech - Informace o předmětu
NJII_38B Frazeologie v textech
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Germanistická literární věda (program FF, N-NJ_)
- Germanistika jako věda o kultuře (program FF, N-NJ_)
- Německá jazykověda (program FF, N-NJ_)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-NJ_) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, N-NJ_)
- Překladatelství němčiny (program FF, N-PMEJ_)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (3)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
prohloubit znalosti v oblasti frazeologie
prozkoumat frazeologizmy v různých typech textů: texty běžné komunikace, reklamní texty, texty v masmédiích, literární texty
potozumět jejich funkci v různých textových druzích - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude studující schopen:
porozumět a vysvětlit funkce frazeologizmů v různých druzích textů z různých komunikačních oblastí
interpretovat text z hlediska frazeologického - Osnova
- Osnova:
- Paradigmatische Relationen im Phraseolexikon: Synonymie, Antonymie, Polysemie, Homonymie
- Modifikationen und Variationen
- Phraseologismen in Textsorten: Alltag, Publizistik, Werbung, Belletristik
- Textanalysen in Bezug auf Phraseologismen
- Literatura
- ZÜNDORF, Iva. Formulierungsroutinen und Konfigurationen der fachinternen Wirtschaftskommunikation als Spezialgebiet der fachsprachlichen Textlinguistik und Phraseologie. In Satzger, Alex; Vaňková, Lenka; Wolf, Norbert Richard. Fachkommunikation im Wandel. The changing landscape of professional discourse. 1. Auflage. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015, s. 65-78. ISBN 978-80-7464-745-1. info
- BURGER, Harald. Phraseologie : eine Einführung am Beispiel des Deutschen. 4., neu bearbeitete Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2010, 239 stran. ISBN 9783503122042. info
- DOBROVOL‘SKIJ, Dmitrij Olegovič a Elisabeth PIIRAINEN. Zur Theorie der Phraseologie : kognitive und kulturelle Aspekte. Tübingen: Stauffenburg, 2009, 211 s. ISBN 9783860571798. info
- MALÁ, Jiřina. Phraseologie - Blütezeit einer linguistischen Disziplin (Eine Reise durch die Phraseologielandschaft). Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik. Brno: Masarykova univerzita, 2005, R10, č. 2005, s. 65-77. ISSN 1211-4979. info
- PALM, Christine. Phraseologie : eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997, xii, 130. ISBN 3823349538. info
- FLEISCHER, Wolfgang. Phraseologie der deutschen Gegenwartssprache :[Studienbuch]. 2., durchgesehene und ergän. Tübingen: Max Niemeyer, 1997, ix, 299 s. ISBN 3-484-73032-3. info
- Výukové metody
- Seminář 2 hodiny týdně
- Metody hodnocení
- písemný test: analýza výskytu a využití frazeologizmů v konkrétním textu
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJII_38B