NJII_473B Problém němectví v poválečné německé literatuře

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s klíčovými literárními i vědeckými texty, jež v Německu po r. 1945 tematizují němectví. Interdisciplinární koncepce kurzu zohledňuje jak literární tematizace problému, tak jeho neliterární, zejména historiografické aspekty. Smysluplně doplňuje kurzy zaměřené na poválečnou německojazyčnou literaturu.
Výstupy z učení
Student bude schopen identifikovat klíčová témata diskurz o němectví po r. 1945, vřadit je do souvislostí celoevropského politického a ideového vývoje, a interpretovat klíčové literární i historiografické texty.
Osnova
  • V centru stojí tito literáti: G. Grass, M. Walser, P. Schneider, H. M. Enzensberger, B. Strauß. Osnova: Einführung, Organisation: Deutschheit als Problem. Methodologische Vorüberlegungen. Nichtliterarische Deutschlandreden: H. Lübbe, R. von Weizsäcker, E. Nolte, P. Jenninger, B. Morshäuser. Gemeinsame Interpretation Niederlage oder Befreiung, zwei Modi des nachkriegsdeutschen Seins. Geschichtspolitik: kurzer geschichtlicher Überblick. Vorlesung. Kontroversen in der Geschichtswissenschaft. Vorlesung. Einstieg in die Literatur: Schatten der Gruppe 47. Grenzen der Erinnerungskultur. Zwischen Antisemitismus und Philosemitismus; Vorlesung. G. Grass´ Deutschlandreden; Schreiben nach Auschwitz; Bogen zwischen frühem (Blechtrommel) und spätem Grass (Im Krebsgang). Vorlesung mit gemeinsamer Interpretation. M. Walsers Deutschlandreden; jenseits der Erinnerungskultur? Ein springender Brunnen. Vorlesung mit gemeinsamer Interpretation. H. M. Enzensbergers Position innerhalb des Deutschlanddiskurses. Vorlesung mit gemeinsamer Interpretation. Enzensberger und nichtliterarisches Wissen. Vortrag. Zwei autobiographische Deutschlandtexte: Enzensbergers Tumult und P. Schneiders Rebellion und Wahn. Mein 68. Vorlesung mit gemeinsamer Interpretation. B. Strauß´ essayistische, prosaische (Rumor) und dramatische (Gleichgewicht, Ithaka) Deutschlandtexte. Vorlesung mit gemeinsamer Interpretation.
Literatura
  • URVÁLEK, Aleš. Vyměřování Německa: promluvy o podstatě němectví. První vydání. Brno: Host, 2015, 416 s. Studium ; svazek 36. ISBN 978-80-7491-524-6. info
Výukové metody
Seminář využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se oo kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
Metody hodnocení
Požadavky ke kolokviu: aktivní účast, 1 pracovní list s tezemi z jakékoli přednášky včetně rozebíraných textů. České překlady textů jsou v knihovně ve druhém patře. Na vyžádání možno dodat i německé originály.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJII_473B