NJURS01S Reflexe náslechové praxe

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. Pro prezenční studium se koná prezenčně dle rozvrhu, pro kombinované studium se koná online. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Edita Osmanović (přednášející)
Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Garance
Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a didaktiky I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: - aby studenti začali utvářet svá sebepojetí učitele: reflexe prekonceptů práce učitele/učitelky, reflexe pracovních činností učitele/učitelky, reflexe vlastního jazykového životopisu a vlivu poznatků pro vlastní praxi, design vlastní vize ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi (individuálně: reflektivní deník, portfolio, prezentace školy; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli základní pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na vytváření podmínek pro učení (dle Standardu oblast 2) a vypracování písemné přípravy do výuky včetně její realizace v praxi (vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci hospitace)
Výstupy z učení
Student bude schopen
- reflektovat své prekoncepty ve vztahu k učitelskému povolání
- vytvořit si vlastní představu svého ideálního učitelského já a být otevřený pro její další reflexi
- reflektovat svou praxi jak individuálně, tak i ve skupině
- produktivně využívat poznatky z reflexí a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi poté vytvářet vhodné podmínky pro učení ve své výuce
- vypracovat písemnou přípravu na výuku a poté ji v praxi i realizovat a reflektovat
Osnova
  • Reflexe náslechové praxe, reflexe stínování, reflexe vlastní praxe. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: podmínky pro učení a písemná příprava výuky. Reflexe prekonceptů práce učitele/učitelky, reflexe pracovních činností učitele/učitelky, reflexe vlastního jazykového životopisu a vlivu poznatků pro vlastní praxi, design vlastní vize ideálního učitelského já. INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
Literatura
    povinná literatura
  • Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
    doporučená literatura
  • MEYER, Hilbert. Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag, 2004. 192 s. ISBN 978-3-589-22047-2.
  • Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
    neurčeno
  • NEHYBA, Jan. Reflexe praxe: od skupinové reflexe k deliberativní praxi. 2022. Výlet do dobré praxe info
  • PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 220 s. ISBN 978-80-210-7604-4. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
  • ZIEBELL, Barbara. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2007, 1 DVD-vide. ISBN 9783468496196. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel. 2002. info
  • SORGER, Brigitte. Lehrerverhalten und Lehrerrolle im DaF-Unterricht. In Fremd Sprachen Politik in Österreich, Mitteleuropa, Osteuropa. 1. vyd. Wien - München: Jugend und Volk, 1993, s. 161-170. Schulheft 68/ 1993. ISBN 3-224-1 9343-3. info
  • SÖNTGEN, Willy. Unterrichtsanalyse : methodische Ansätze und ihre wissenschaftstheoretischen Implikationen. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 1992, 145 s. ISBN 3860640283. info
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
Výukové metody
úvodní reflexe s pomocí lektorských kartiček pro reflexi emocí i stavu praxe, skupinová reflexe, individuální reflexe na základě zkušenosti i inputů od vyučující
psaní reflexivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem i provázejícím učitelem/provázející učitelkou v rámci tripartity (hospitace)
prezentace
sdílení
Metody hodnocení
aktivní účast na semináři
prezentace školy, profesiogramu
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovým didaktikem
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.