FF:NJURS01S Reflexe náslechové praxe - Informace o předmětu
NJURS01S Reflexe náslechové praxe
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. Pro prezenční studium se koná prezenčně dle rozvrhu, pro kombinované studium se koná online. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Edita Osmanović (přednášející)
Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a didaktiky I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
- aby studenti začali utvářet svá sebepojetí učitele: reflexe prekonceptů práce učitele/učitelky, reflexe pracovních činností učitele/učitelky, reflexe vlastního jazykového životopisu a vlivu poznatků pro vlastní praxi, design vlastní vize ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi (individuálně: reflektivní deník, portfolio, prezentace školy; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli základní pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na vytváření podmínek pro učení (dle Standardu oblast 2) a vypracování písemné přípravy do výuky včetně její realizace v praxi (vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci hospitace) - Výstupy z učení
- Student bude schopen
- reflektovat své prekoncepty ve vztahu k učitelskému povolání
- vytvořit si vlastní představu svého ideálního učitelského já a být otevřený pro její další reflexi
- reflektovat svou praxi jak individuálně, tak i ve skupině
- produktivně využívat poznatky z reflexí a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi poté vytvářet vhodné podmínky pro učení ve své výuce
- vypracovat písemnou přípravu na výuku a poté ji v praxi i realizovat a reflektovat - Osnova
- Reflexe náslechové praxe, reflexe stínování, reflexe vlastní praxe. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: podmínky pro učení a písemná příprava výuky. Reflexe prekonceptů práce učitele/učitelky, reflexe pracovních činností učitele/učitelky, reflexe vlastního jazykového životopisu a vlivu poznatků pro vlastní praxi, design vlastní vize ideálního učitelského já. INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
- Literatura
- povinná literatura
- Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
- doporučená literatura
- MEYER, Hilbert. Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag, 2004. 192 s. ISBN 978-3-589-22047-2.
- Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
- neurčeno
- NEHYBA, Jan. Reflexe praxe: od skupinové reflexe k deliberativní praxi. 2022. Výlet do dobré praxe info
- PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 220 s. ISBN 978-80-210-7604-4. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- ZIEBELL, Barbara. Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. München: Goethe Institut, 2007, 1 DVD-vide. ISBN 9783468496196. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel. 2002. info
- SORGER, Brigitte. Lehrerverhalten und Lehrerrolle im DaF-Unterricht. In Fremd Sprachen Politik in Österreich, Mitteleuropa, Osteuropa. 1. vyd. Wien - München: Jugend und Volk, 1993, s. 161-170. Schulheft 68/ 1993. ISBN 3-224-1 9343-3. info
- SÖNTGEN, Willy. Unterrichtsanalyse : methodische Ansätze und ihre wissenschaftstheoretischen Implikationen. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 1992, 145 s. ISBN 3860640283. info
- NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
- Výukové metody
- úvodní reflexe s pomocí lektorských kartiček pro reflexi emocí i stavu praxe, skupinová reflexe, individuální reflexe na základě zkušenosti i inputů od vyučující
psaní reflexivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflexivní diskuze s oborovým didaktikem i provázejícím učitelem/provázející učitelkou v rámci tripartity (hospitace)
prezentace
sdílení - Metody hodnocení
- aktivní účast na semináři
prezentace školy, profesiogramu
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovým didaktikem
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika) - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJURS01S