FF:PBB109 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
PBB109 Pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PBB001 Obecná pedagogika && PBB002 Základy psychologie
Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu (prezekvizitou je kurz Úvod do pedagogického výzkumu PBB008). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu Pedagogická diagnostika je získání základních znalostí teorie a praxe pedagogické diagnostiky. Student porozumí cílům a metodám pedagogické diagnostiky, rozdílům mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; seznámí se kvalitativními a kvalitativními přístupy v pedagogické diagnostice a osvojí si základní metody pedagogické diagnostiky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat cíle a metody pedagogické diagnostiky;
- určit rozdíly mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou;
- aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky. - Osnova
- Vymezení základních pojmů (diagnostika, diagnostikování, diagnóza).
- Pedagogická diagnostika, didaktická diagnostika, pychologická diagnostika, pedagogicko-pychologická diagnostika.
- Typy pedagogické diagnostiky (normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální diagnostika; sumativní a formativní diagnostika).
- Proces diagnostikování, diagnóza a její typy, diagnóza jako prostředek pedagogické a poradenské intervence.
- Diagnostické metody a jejich využití v pedagogické praxi (dělení diagnostických metod, vlastnosti diagnostických metod, požadavky na kvalitu metod); testové metody - validita, reliabilita, standardizace, tvorba norem; projektivní metody.
- Pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníky a testové baterie, analýza produktů činnosti a dokumentů.
- Diagnostika školní zralosti a způsobilosti pro školní docházku.
- Diagnostika klimatu školy, třídy, učitelského sboru a sociálních vazeb.
- Diagnostika rodiny.
- Dotazníky a testové baterie zaměřené na poznání některých aspektů osobnosti, diagnostika školní úspěšnosti.
- Diagnostika při volbě vzdělávací a profesní dráhy (volbě povolání).
- Didaktické testy.
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
- doporučená literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika dítěte v předškolním věku. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2016, 51 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-280-6. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- NAVAROVÁ, Sylvie a Markéta LANCOVÁ. Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe, 2019, 162 stran. ISBN 9788074964053. info
- DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 146 stran. ISBN 9788074963735. info
- Standards for educational and psychological testing. Washington: American Educational Research Association, 2014, ix, 230. ISBN 9780935302356. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Přednášky mají formu výkladu a jsou doplněny praktickými příklady a ukázkami pedagogických diagnostických metod. Semináře jsou prakticky zaměřené, studentům je dána možnost vyzkoušet si vybrané diagnostické nástroje.
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je vyžadována (1) aktivní účast v semináři; (2) písemný test zaměřený na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu (60 % správných odpovědí); (3) zpracování anamnézy a návrhy pedagogické diagnostiky. Podrobné informace k hodnocení jsou dostupné ve studijním systému ELF.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=278
E-learningová opora: Pedagogická diagnostika. V opoře jsou studentům dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály, diagnostické nástroje; harmonogram, požadavky, tematické okruhy ke zkoušce a podmínky hodnocení. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PBB109