FF:PHV306 Něm. filozofie: četba - Informace o předmětu
PHV306 Německá filozofie: četba
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. kombinovaná forma: 16 hodin/semestr. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Radim Brázda, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Radim Brázda, Dr.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ! PH02111 Něm. filozofie - četba
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Filozofie (program FF, B-HS)
- Filozofie (program FF, B-PH) (5)
- Filozofie (program FF, B-PH_) (6)
- Filozofie (program FF, N-HS)
- Filozofie (program FF, N-PH) (2)
- Filozofie (program FF, N-PH_) (3)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (4)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-ZA_) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je práce s originálními texty, četba, analýza a interpretace textů vybraných německých filozofů 20. a 21. století. Zaměření kurzu klade důraz na a) individuální přípravu, tj. četbu zadaných textů před příslušným seminářem; b) aktivitu na semináři, tj. komentáře, intepretace, parafráze, námitky, poznámky či doplnění.
- Výstupy z učení
- Studenti dokáží určit reprezentativní představitele soudobé německé filozofie a její hlavní proudy, vysvětlit kontext vybraných diskusí 20. a 21. století v Německu , interpretovat hlavní argumenty vybraných textů. Motivovaný student dokáže sestavit reprezentativní průřez tématy soudobé německé filozofie, připravit a rekonstruovat hlavní témata přečtených textů.
- Osnova
- R. D. Precht: Kdo jsem - popularizace filozofie Peter Sloterdijk: Kritika cynického rozumu Odo Marquard: Skepse v moderně, Sola divisione individuum, Chvála polyteismu Konrad Paul Liessmann: Hranice Byung-Chul Han: Biomoc, psychopolitika a problémy transparentní společnosti Arnold Gehlen: Duch ve světě techniky Harald Lemke: Etika a jídlo Thilo Sarrazin: Teror ctnosti a morálka a politika
- Literatura
- LEMKE, Harald. Ethik des Essens : Einführung in die Gastrosophie. Neuausgabe. Bielefeld: Transcript, 2016, 588 stran. ISBN 9783837634365. info
- HAN, Byung-Chul. Vyhořelá společnost. Edited by Byung-Chul Han, Translated by Radovan Baroš. Vydání první. V Praze: Rybka Publishers, 2016, 283 stran. ISBN 9788087950050. info
- SARRAZIN, Thilo. Teror ctnosti : o hranicích názorové svobody v Německu. Translated by František Štícha. Vydání 1. Praha: Academia, 2015, 333 stran. ISBN 9788020024688. info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Chvála hranic : kritika politické rozlišovací schopnosti. Translated by Milan Váňa. Vyd. 1. Praha: Academia, 2014, 143 s. ISBN 9788020023315. info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Filosofie zakázaného vědění : Friedrich Nietzsche a černé stránky myšlení. Translated by Milan Váňa. Vyd. 1. Praha: Academia, 2013, 313 s. ISBN 9788020021885. info
- SLOTERDIJK, Peter. Kritika cynického rozumu. Translated by Miloslav Szabó. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2013, 693 s. ISBN 9788081017254. info
- PRECHT, Richard David. Kdo jsem? Translated by Zlata Kufnerová. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2010, 398 s. ISBN 9788024913063. info
- MARQUARD, Odo a Peter SLOTERDIJK. Pluralita, skepse, tonalita. Translated by Břetislav Horyna. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 84 s. ISBN 8021019328. info
- GEHLEN, Arnold. Duch ve světě techniky. Translated by Miloslav Žilina. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1972, 163 s. URL info
- Výukové metody
- Četba, interpretace, řízená diskuse.
- Metody hodnocení
- 1) Aktivní účast na seminářích 2) odevzdané textové přípravy 3) povinná účast na seminářích je 80%. Kurz předpokládá pravidelnou četbu a aktivitu na seminářích a proto není ukončen speciálním testem nebo zápočtovým pohovorem.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4577
1) Aktivní účast na seminářích znamená a) student má sebou příslušný text a je s ním již obeznámen; b) je schopen uvést klíčové pojmy a teze textu a ukázat kde a s pomocí čeho autor teze argumentačně podporuje; c) poukáže na klíčová místa, která mohou být předmětem rozpravy, další interpretace nebo důvodem pro předložení možných námitek; d) student se pokusí rekonstruovat otázky, na které dává předložený text odpovědi; 2) přípravy studenti odevzdají vytištěné vždy nejpozději do týdne po příslušném semináři; textové přípravy obsahují základní téma textu, klíčová slova, základní teze či argumenty, dále 2-3 námitky a otázky, s jejichž pomocí by bylo možné ověřit obeznámenost s textem. - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PHV306