AEB_18 Problems of Anthropogenesis

Faculty of Arts
Autumn 2000
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Jan Jelínek, DrSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Dobešová
Prerequisites (in Czech)
Zvládnutí přednášené látky, dostatečná a aktivní účast. Požadavky ke kolokviu: - přehledná znalost datovacích metod a periodizace třetihor a čtvrtohor - orientace v systému vývoje vyšších primátů, hominidů a hlavních druhů rodu Homo - znalost důležitých antropologických památek raného vývoje rodu Homo - přehledná znalost osídlení jednotlivých světadílů
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Degree programme: Archaeology Course: Human Evolution Level: Second cycle of the five-year Mgr. programme Language of instruction: Czech Teaching: 2 hours lecture per week Duration: 1 semester Credits: B2 Assessment: Oral examination Course description: An overview of the evolution of Tertiary primates, homonoids and homonids, Australopithecines, individual species and the evolution of the genus Homo, Homo sapiens and the physical varieties of humankind, humanity, nature and culture, criticism of racism. Lecturer: Jan Jelínek, Professor Literature (sel.): To be specified Prerequisite: Biological Anthropology for Archaeologists
Syllabus (in Czech)
  • Sylabus přednášky: ----------------- 1. Vývoj a čas. Chronologický průběh vývojových změn, jejich tempo a změny tohoto tempa. Měření času a datovací metody. Relativní a absolutní datování. Proměny klimatu, celkového prostředí, flóry a fauny a důsledky pro chování člověka včetně ekonomie a kultury. 2. Proměny klimatu, celkového prostředí, flóry a fauny a důsledky pro chování člověka včetně ekonomie a kultury. 3. Pongidi a chování lidoopů. Co je to pre-kultura. Pre-kultura a nejstarší hominidi (Australopitheci). 4. Vzpřímení postavy, vývoj mozku - příčiny a důsledky. Funkční anatomie a chování. 5. Homo habilis ? Taxonomie, morfologie a antropocentrický přístup. Věda o člověku a její vazba na filozoficko-politický vývoj společnosti. Co z toho plyne pro archeologa. 6. Homo erectus nebo Homo sapiens erectus ? Rozdělovači a spojovači v evoluci člověka. Projevy operativní inteligence a myšlení v Euklidovském prostoru. Výroba nejstarších nástrojů a pojetí modelu. Rytmus, symetrie a zájem o rarity. Co je to inovace ? Lovci nebo mrchožrouti ? Tradice nástrojových souborů a co je ovlivňuje ? Obydlí, oheň, hematit, kostěná industrie, úštěpová a jádrová industrie, Moviusova linie. 7. Regionalizace a rozrůznění adaptace. Afrika, Blízký východ, Kavkazská oblast, jihovýchodní Asie, východní Asie, Evropa. Časový průběh. 8. Neandertálci, mitochondriová teorie a přechody k Homo sapiens sapiens. Tvar a funkce. 9. Řeč jako symbolický komunikační systém. Jeho anatomické, fyziologické a sociální předpoklady. Co je to symbolické myšlení. Chování neandertálského člověka. Pohřby. 10. Přechod k- a počátek mladého paleolitu. Homo sapiens sapiens na Blízkém východě. Adaptace a proměny tvarů. Inovace chování. 11. Austrálie, její osídlení a rozrůznění australské populace. 12. Sibiř a osídlení Severu. 13. Beringie a její biosociální specifika. 14. Výživa, choroby a jejich důsledky. 15. Proč a jak dochází k domestikaci zvířat a rostlin, rozrůstění forem domestikace a důsledky pro biologii populací. 16. Shrnutí nejdůležitějších aspektů antropogeneze. Závěr.
Assessment methods (in Czech)
2 P, k
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2000/AEB_18