FF:DVHs011 S. P. Ďagilev - Informace o předmětu
DVHs011 Scénické experimenty S. P. Ďagileva I
Filozofická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Klein, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Dr. Július Gajdoš, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Klusáčková - Rozvrh
- Út 11:40–13:15 48
- Předpoklady
- nevyžadují se
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-OT) (3)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, M-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, M-OT) (2)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- První část dvousemestrálního kurzu, nazvaná Scénické experimenty S. P. Ďagileva I. představuje vstup do problematiky modernistických experimentů, spojených s fenoménem Les Ballets Russes a zrodem secesní poetiky v divadelním tvaru. Těžistě kurzu spočívá v pojmenování historických východisek vzniku divadelní secese, jíž jsou scénické experimenty S. P. Ďagileva, coby impresária tzv. ruských sezón, signifikantním příkladem. Cílem kurzu je definovat znaky secesního divadla počátku 20. století prostřednictvím historické analýzy nejvýznamnějších představení, spojených s počátečním obdobím existence samostatné baletní skupiny.
- Osnova
- S. P. Ďagilev osobnost a dílo spolupráce s výtvarníky (A. Benois, L. Bakst, G. Braque, G. de Chirico, P. Picasso) První etapa vývoje - symbolismus Některé otázky rozvoje ruského divadelně-dekorativního výtvarnictví na počátku 20. století Alexandr Golovin - tvůrčí etapa spolupráce Ruské sezóny v Paříži. Zlatý věk
- Metody hodnocení
- každý týden, přednáška, kolokvium 3 kr., zkouška 4 kr.
- Informace učitele
- DOPORUČENÁ LITERATURA AMBRUZOVÁ, O. 2001. Balet a jeho repertoár. Praha 2001. BURIAN, K. V. 1971. Hvězdy baletu. Praha 1971. BRODSKÁ, B. 1984. Dějiny ruského baletu. Praha 1984. BRODSKÁ, B. 2001. Les Ballets Russes. Praha 2001. FAHR-BECKEROVÁ, G. 1998. Secese. Praha 1998. KLEIN, P. 2004. Igor Stravinský a Sergej Ďagilev. Scénická vize baletu Petruška. In Hudební divadlo jako výzva. Interdisciplinární texty. Praha 2004. KLEIN, P. 2005. Zrození Les Ballets Russes. In Theatralia Q8/2005. Brno 2005. KŠICOVÁ, D. 1998. Secese. Slovo a tvar. Brno 1998. MRÁZ, B. MRÁZOVÁ. 1971. ismy. Secese. Praha 1971. WITTLICH, P. 1982. Česká secese. Praha 1982. ZAVARSKÝ, J. Kapitolky zo scénografie. Bratislava 1989.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2004/DVHs011