FF:ESB500 Estetické koncepce hudby - Informace o předmětu
ESB500 Estetické koncepce hudby
Filozofická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Ivana Vašinová - Rozvrh
- St 15:00–16:35 C31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Náplní předmětu budou vybrané kapitoly z dějin hudby, které se interpretují v estetických souvislostech. Co to znamená estetický náhled na hudební dílo a jak se odlišuje od přístupů k hudbě v ostatních hudebně vědeckých disciplínách? Například hudbu 1.pol.19.století chápe estetický formalismus jako ideu čisté formy, vymaněnou ze sociálních vazeb, zatímco současná sociologie v její reflexi zavádí poněkud protikladně termín zvěcnění...
- Osnova
- hudební dílo v souvislostech - 1. geografických - étos jednotlivých řeckých etnik a Platónovo esteticko-etické hodnocení, národní hlediska - smíšený vkus v 1.pol.18.století, francouzský impresionismus - četba statí Wagnerových, Francoise Ragueneta o paralelách mezi italským a francouzským stylem z roku 1712, traktátu J.J.Quantze z roku 1753... 2. psychologické - od étosu k afektu a počitku, afektová teorie 17. století a přechod k Empfindsamkeit - působení hudby na subjekt, podmínky jeho relevantní estetické recepce - R.Descartes - Pojednání o vášních, německá Moralphilosophie - výběr hudební strukturace ve prospěch etiky 3.sémantické - žánry a druhy ve "staré " hudbě , rétorické figury, přechod od baroka ke klasicismu - od afektu k počitku,hudební formalismus - otázka obsahu a formy v hudbě, problém syžetu v ruském formalismu - četba afektové charakterizace tónin u F.Ch.D.Schubarta a J. Matthesona, O hudebním krásnu E.Hanslicka 4.sociologické - hudební dílo jako prostředek měšťanské emancipace v 1.pol.19.století a reakce estetického formalismu, spor o obsah a sémantičnost umění, otázka absolutní hudby - četba C.Dahlhause, H.H.Eggebrechta 5. metafyzické - romantické pojetí hudební ideje, "poznávací" schopnosti hudby, Leibnitz, Schopenhauer, četba romantických textů 6.politické - ideologie politická versus estetická - avantgardní manifesty, globalizace v umění a vliv na hudbu - stať Monononizace světa Stefana Zweiga, F.Busoni Návrh nové estetiky hudebního umění 7.otázka relevantnosti slohových označení v naznačených souvislostech
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Obecné podmínky ukončování kursů Semináře estetiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/ESB500