PSB_05 Některé příčiny školního neprospěchu

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Soňa Baldrmannová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Čt 8:20–9:55 ?
Předpoklady
Seminář je určen studentům I.cyklu oboru psychologie, vhodnější je pro studenty s alespoň základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: jen pro 2. a 3. rocnik
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s prostředím Pedagogicko psychologické poradny Brno a s významnou částí pracovní náplně odborných pracovníků.
Osnova
  • 1. Úvod, seznámení s obsahem semináře, s doporučenou literaturou 2. Systém pedagogicko psychologického poradenství u nás a jeho úkoly 3. Struktura základního vyšetření - anamnéza, nejčastěji používané diagnostické metody ( Matějček 1991, kap.4) 4. Některé příčiny školního neprospěchu: a) nezralost vyšetření školní zralosti ( Matějček 1991, kap.5, str.112 - 118) b) nižší úroveň rozumových schopností ( Matějček 1991, kap.10, 11) c) poruchy pozornosti a aktivity, LMD (Matějček 1991, kap. 12, 13; Serfontein 1999) d) specifické vývojové poruchy učení ( Základní informace: Matějček 1995 definice, vymezení pojmů str. 17 31, etiologie str. 72 86, charakteristika dyslexie str. 109 - 142, dysgrafie str. 90 - 93, dysortografie str. 87 - 90, dyskalkulie str. 93 97. Rozšiřující informace v další doporučené literatuře). Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami.
Literatura
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • Matějček, Zdeněk: Dyslexie specifické poruchy učení, H+H, 1995
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • Tymichová, Hana: Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. info
Informace učitele
Počet účastníků je z prostorových důvodů omezen na 18. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích, včetně splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úpravy: 25/05/2007; PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.