FAV091 Evropa a Hollywood I

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:35 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se věnuje vztahům mezi evropskou a hollywoodskou kinematografií – v její první části se zaměříme především na dějiny hospodářských vztahů mezi Hollywoodem a filmovým průmyslem vybraných evropských zemí (Anglie, Německo, Francie, Itálie); na dějiny uvádění a recepce americké kinematografie v Evropě – a evropské ve Spojených státech; a na obecnější euro-americké kulturně-politické vztahy, projevující se například ve státní regulaci dovozu, v diskursivním vymezování sféry národní kinematografie, či v cenzurních opatřeních. Zvláštní pozornost bude věnována československému filmovému průmyslu. Ve druhé části kurzu se na základě znalosti tohoto širšího historického kontextu zaměříme na různým způsobem vymezená dílčí témata a problémy – například koprodukce (jako ekonomická i kulturní strategie soupeření, nebo naopak spolupráce s Hollywoodem), cirkulace stylistických a narativních vlivů (např. film noir, francouzská a německá nová vlna), globalizace a interkulturní recepce, status hereckých hvězd či režisérů v cizím kulturním prostoru (např. Charlie Chaplin, Fritz Lang, Hugh Grant...). Literatura: ELSAESSER, Thomas (2005): European Cinema: Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press. NOVELL-SMITH, Geoffrey - RICCI, Stephen (eds.): Hollywood and Europe. Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: BFI. STOKES, Melvyn - MALTBY, Richard (eds.) (2004): Hollywood Abroad. Audience and Cultural Exchange. London: BFI. TRUMPBOUR, John (2002): Selling Hollywood to the world: U.S. and European Struggles for Mastery of the global Film Industry, 1920-1950. Cambridge: Cambridge University Press. SEGRAVE, Kerry (1997): American Films Abroad. Hollywood s Domination of the World s Movie Screen from the 1890s to the Present. McFarland&Company. GARNCARZ, Joseph (1994): Hollywood in Germany: The Role of American Films in Germany, 1925-1990. In: Ellwood, David W. – Kroes, Rob (eds), Hollywood in Europe: Experiences of a Cultural Hegemony. Amsterdam: VU University Press, s. 122-35. KRAMER, Peter (2002): Hollywood in Germany/Germany in Hollywood. In: Bergfelder, Tim – Carter, E. - Göktürk, D. (eds.), The German Cinema Book. London: BFI, s. 227-37. SORLIN, Pierre (1991): European Cinemas, European Societies. London - New York: Routledge. GUBACK, Thomas (1969): The International Film Industry. Western Europe and America Since 1945. Indiana University Press, s. 37-67. JARVIE, Ian (1994): The Postwar Economic Foreign Policy of the American Film Industry: 1945-1950. In: Ellwood – Kroes: Hollywood in Europe. Experiences of Cultural Hegemony. Amsterdam, s. 155-175. WAGNLEITNER, Reinhold (1994): American Cultural Diplomacy, The Cinema, and the Cold War in Central Europe. In: Hollywood in Europe, s. 197-211.
Metody hodnocení
Písemný test, vyžadující znalost odpřednášené látky a všech textů, zadaných k četbě.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/FAV091