FF:FAV121 Počátky filmové cenzury - Informace o předmětu
FAV121 Počátky filmové cenzury a osvětové koncepty
Filozofická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 11:40–13:15 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Jedním z kritérií, kterými byla v rané fázi kinematografie poměřována, bylo poměrně vágně vymezené kritérium morálky. Nejrůznější kulturní a osvětové instituce, křesťanské spolky a ženská hnutí cítila potřebu vyjádřit se k novému způsobu populární zábavy a více než jako uměleckou disciplínu jej vnímala jako prostředek ovlivňování společnosti. Tyto instituce nikoli jednoznačně, spíše nepřímo, svými dílčími prohlášeními, vymezovaly pojetí tak zvaně správného, morálního filmu, usilovaly o kontrolu a regulaci filmové výroby i distribuce a větší či menší měrou se snažily do procesů kontroly a regulace zasahovat. Výsledkem stížností i dílčích tvůrčích aktivit byly konkrétní návrhy na ustavení cenzurních sborů jako autonomních institucí. Kurz nahlédne počátky zřizování instituce filmové cenzury v Československu a dalších státech s důrazem na vliv osvětových organizací v tomto procesu, srovná modely cenzurních orgánů ve Spojených státech a v klíčových evropských zemích (Německo, Velká Británie, Francie, Itálie ad.). Těžištěm výkladu bude zejména historický náhled cenzury jako specifické instituce, v jeho rámci však budou přiblíženy rovněž některé konkrétní kauzy usměrňování formální či obsahové podoby dílčích snímků.
- Literatura
- GRIEVESON, Lee. Policing Cinema: Movies and Censorship in Early.Twentieth Century America. University of Columbia Press. Los Angeles, 2004. info
- CANEPELLE, Paolo. Entschiedungen der Weiner Filmzensur. Wien. Filmarchiv Austria, 2002. info
- DOHERTY, Thomas. Pre-code Hollywood. Sex immorality an insurrection in American cinema 1930–1934. Columbia University Press. New York, 1999. info
- BLACK, Gregory. Hollywood censored. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. info
- ROBERTSON, James. The British Broad of Film Censors: Film Censorship in Britain 1896–1950. Croom Helm. London, 1985. info
- ROBERTSON, James. The Hidden Cinema: British Film Censorship in Action. Britain 1913–1975. London: Croom Helm. Croom Helm. London, 1985. info
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/FAV121