FF:PBSNPB4 Personally social education - Course Information
PBSNPB4 Personally social education
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Wed 10:00–11:35 ?
- Prerequisites (in Czech)
- Obecná ochota účastnit se aktivně her a dalších aktivit v zájmu prožitku a následné reflexe. Dále je nezbytně nutné dostavit se na první hodinu a být zde připraven hovořit o svých očekáváních od tohoto kurzu.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, N-PD)
- Course objectives
- The course Personal and Social Development leads students to self-reflection and self-understanding, develops communicative skills and provokes creativity and cooperative skills. Based on reflection of the work during seminar shows the possibilities to use techniques of personal and social development in the work with pupils-clients.
- Syllabus (in Czech)
- Akademický rámec:
- Východiska osobnostně sociální výchovy. Konstruktivistické a humanistické teorie jako konceptuální rámec OSV.
- Cíle a metody OSV, hra jako klíčová metoda. Rozvoj klíčových kompetencí v OSV. Reflexe jako nástroj OSV. Struktura lekce OSV.
- Témata OSV. Sebepoznání, komunikace, kooperace a další témata OSV.
- OSV jako průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu.
- Osobnost, vztahy a skupina v OSV.
- Učitel v roli lektora OSV, úloha lektora, zásady práce lektora.
- Posuzování míry rizikovosti aktivit a vhodnosti aktivit pro rozmanitá výchovná prostředí.
- Dovednostní část:
- Skupinová práce na přípravě a realizaci lekcí OSV.
- Reflexe průběhu lekce podle cílů lekce.
- Reflexe role lektora.
- Literature
- VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
- KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
- CLEGG, Brian and Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
- JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
- BAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 152 s. ISBN 8024790688. info
- VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
- VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 135 s. ISBN 8071846244. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- Připravit, pozor, učíme se! :jak vzbudit zájem žáků o učení. Edited by Kathy Patersonová, Translated by Jiří Foltýn. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 103 s. ISBN 80-7178-102-9. info
- SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 146 s. ISBN 80-85282-80-1. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 160 s. URL info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- 1 hodina přednáška + 1 seminář. Předmět je ukončen zápočtem.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=696
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/PBSNPB4