IM010 Média a jejich praxe

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
Út 13:20–14:55 zruseno D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na formy a možnosti mediální (re)prezentace kulturního dění. Předmětem pozornosti budou současná masmédia (odborný i denní tisk, rozhlas, televize, internet). Studenti budou seznámeni jak teoreticky, tak prakticky s jejich publikačními možnostmi a fungováním jednotlivých složek procesu mediální komunikace. Podstatnou součástí výuky bude také diskuze se zástupci médií (odborný tisk, Český rozhlas, Česká televize).
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů. 2. Kritika umění, její vývoj, role a význam. 3. Principy redakční práce v odborném tisku – diskuze s redaktorem 4. Základní žánry publicistiky (kritika kulturní akce, recenze CD/DVD, reportáž, komentář, interview). 5. Možnosti mediální prezentace umění (tisk, TV, rozhlas, internet). Seznámení s odborným hudebním tiskem. 6. Dramaturgie rozhlasového vysílání - diskuze s redaktorem ČRo. 7. Praktické cvičení stylistických dovedností. Práce s příklady z denního a odborného tisku (informační hodnota textu, základní omyly kritika apod.) 8. Kultura na obrazovce 9. Role kritického myšlení při posuzování kulturních událostí. Etický kodex médií. 10. Od konceptu k praxi. Příprava televizního pořadu. Diskuze s dramaturgem ČT. 11. Konstrukce obrazu kultury v prostředí masových médií 12. Internet - prostor pro otevřenou diskuzi?
Literatura
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
  • FUKAČ, Jiří a kol. Hudba a média. Rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 258 s. ISBN 80-210-1951-4. info
  • HVÍŽĎALA, Karel. Jak myslet média : eseje, přednášky, články a rozhovory 2004-2005. 1. vyd. Praha: Máj, 2005, 288 s. ISBN 808664314X. info
  • HVÍŽĎALA, Karel. Moc a nemoc médií : rozhovory, eseje a články 2000-2003. 1. vyd. Praha: Máj, 2003, 268 s. ISBN 8086569705. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
  • MCLUHAN, Marshall. Understanding media : the extensions of man. 6th ed. New York: A signet book, 1964, 318 s. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba odevzdat esej na jedno z následujících témat v rozsahu 5-7 normostran. Nejzazší termín uložení písemné práce do elektronické Odevzdávárny v ISu je 23. ledna 2007. 1. Média a jejich paměť – amnézie versus nesmrtelnost 2. Tisk a kultura – spoluhráči nebo rivalové? 3. Rozhlas jako mutimédium? 4. Umění zářící z obrazovky - televize jako prostor pro živou kulturu 5. Reklama – od propagace k manipulaci 6. Internet a jeho zákoutí – nové fenomény: podcasting, blogy, Google a jeho impérium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.