FF:PSA_035 Pedagogická psychologie II - Informace o předmětu
PSA_035 Pedagogická psychologie II
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Út 8:20–9:55 zruseno D21
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška && PSA_022 Pedagogická psychologie I
PSA_022 Pedagogická psychologie I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy.
- Osnova
- PSA_035 Pedagogická psychologie II
- Tematické okruhy:
- 1. Školní úspěšnost – neúspěšnost žáka, (neprospívání žáka). Charakteristika školní úspěšnosti – neúspěšnosti, formy neúspěšnosti, činitelé (vnitřní a vnější). Neprospěch, neprospívání – závažnost problematiky neprospívání, neprospívání v užším a v širším smyslu slova (školní praxe a pedagogicko-psychologický přístup), příčiny neprospívání (podmíněné osobností žáka, osobností učitele, rodinou žáka, školou), psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák, psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků.
- 2. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek. Předzkouškové a zkouškové stavy – tréma (definice trémy, činitelé spolupůsobící při vzniku trémy, příznaky trémy, následky trémy, redukce trémy ze strany učitele a žáka, klasifikace trémy – druhy trémy, metody zjišťování trémy).
- 3. Psychologie osobnosti učitele. Pedeutologie, přístupy a metody ke zkoumání osobnosti učitele, požadavky na osobnost učitele, osobnost učitele z pohledu žáků, některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele.
- 4. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem. Činitelé vztahu učitele k žákovi. Některé typické druhy vztahů učitelů k žákům. Činitelé vztahu žáka k učiteli.
- 5. Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace.
- 6. Klima školní třídy. Sociální klima školy. Klima školní třídy – termín; přístupy ke zkoumání klimatu; využití poznatků o klimatu školní třídy; ovlivňování klimatu třídy. Sociální klima školy – termín; teoretické přístupy; metody měření klimatu školy; ovlivňování klimatu školy.
- 7. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků. Požadavky. Odměny a tresty. Přesvědčování. Působení slovní a mimoslovní, přímé a nepřímé. Hraní rolí. Působení modelu. Způsoby (styly) výchovy. Aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova.
- 8. Psychologické aspekty rodinné výchovy. Rodina – její funkce, vliv rodiny na vývoj dítěte, vývoj dítěte v rodině neúplné a disharmonické, psychická deprivace a subdeprivace, osobní vztahy uvnitř rodiny, postoje rodičů k dítěti, vztahy mezi sourozenci.
- 9. Psychologický rozbor výchovných obtíží. Lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, záškoláctví, toulavost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita, šikana, sebevražedné úmysly (pokusy) aj.
- 10. Převýchova. Změny osobnosti (dílčí a elementární; celkové a zásadní). Behaviorální techniky a humanistický přístup. Typy zlozvyků, zákonitosti jejich vývoje, postupy (kroky) při jejich odnaučování, metody odstraňování zlozvyků.
- 11. Školní zátěž a její zvládání. Školní zátěžová situace – charakteristika; zvládání zátěže; vnímání a hodnocení zátěže žákem; faktory komplikující a usnadňující zvládání zátěže; diagnostika zvládání zátěže; typy žákovského zvládání školních zátěžových situací; nácvik zvládacích strategií.
- Literatura (základní):
- Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK – vyd. Karolinum ve spol. s nakl. a vyd. H+H 1993.
- Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.
- Dařílek, P., Kusák, P.: Pedagogická psychologie. Část A,B. Olomouc, Univerzita Palackého 1998.
- Ďurič, L., Bratská, M. a kol.: Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, SPN 1997.
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava, SPN 1988, 1990, 1991.
- Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava, SPN 1973, 1977.
- Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, UK – nakl. Karolinum 1998.
- Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK – nakl. Karolinum 2005.
- Literatura (doporučená rozšiřující):
- Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál 1997, 2003.
- Hrabal, V., st., Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK – nakl. Karolinum 2002.
- Hříbková, L.: Nadání a nadaní. Praha, Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta 2005.
- Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Praha, Grada Publishing 2005.
- Laznibatová, J.: Nadané dieťa – jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava, Iris 2001.
- Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál 1999.
- Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.
- Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995.
- Mietzel, G.: Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczyciely. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
- Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, Grada Publishing 2005.
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1995, 1998, 2001, 2003.
- Sternberg, R.J., Williams, W.M.: Educational Psychology. Boston, Allyn and Bacon 2002.
- Tausch, R., Tausch, A.M.: Erziehungspsychologie. Begegnung von Person zu Person. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe 1998.
- Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
- ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
- Metody hodnocení
- typ výuky: přednáška a seminář, typ zkoušky: ústní zkouška (zahrnuje tematické okruhy předmětu Pedagogická psychologie I a II, součástí hodnocení je úroveň zpracování seminární práce), požadavky k ukončení: u prezenčního studia aktivní účast na seminářích (min. 80 %), u kombinovaného studia aktivní účast na konzultacích, u obou forem studia zpracování seminární práce: pedagogicko-psychologická charakteristika žáka základní nebo střední školy (odevzdat v tištěné podobě nejpozději v zápočtovém týdnu)
- Informace učitele
- Poslední úprava 5. 1. 2009. PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/PSA_035